رفتن به محتوای اصلی

بهروز کمالوندی: مشغول مذاکرات «کارشناسی» هستیم
07.08.2022 - 01:07

 

اگرچه خبرگزاری ایرنا پیشتر گزارش داده بود مذاکرات کارشناسی درباره «رفع تحریم‌ها» انجام می‌شود، اما آقای کمالوندی گفت که موضوع این مذاکرات، مسایل مرابط با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا ان‌پی‌تی (NPT) است.

دور جدید مذاکرات وین، در غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام برگزار می‌شود.

این سه کشور دیروز با صدور بیانیه‌ای، رویکرد ایران در این دور مذاکرات وین را زیر سوال بردند و گفتند که آنچه این روزها در وین رخ می‌دهد، نه مذاکرات دیپلماتیک معمول، بلکه گفت‌وگوهای کارشناسی است.

اما در روز شنبه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات در توییتی نوشت که اگرچه به شکل رسمی، «این نهمین دور مذاکرات نیست» اما از نظر او، این گفت‌وگوها به شکل «دوفاکتو» (غیررسمی)، نهمین دور مذاکرات وین است.

چارچوب مذاکرات وین که از حدود یک‌سال و نیم پیش در وین آغاز شد، مذاکراتی بود که در آن همه امضاکنندگان برجام حضور داشتند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

بعد از این‌که پنج‌ ماه پیش نمایندگان سه کشور اروپایی وین را ترک کردند، بن‌بست مذاکرات هسته‌ای آغاز شد. از آن زمان، ایران و آمریکا یک‌بار هم به شکل غیرمستقیم در دوحه مذاکره کردند.

در حال حاضر انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش میانجی را بین ایران و آمریکا در وین بازی می‌کند و در بین هتل‌هایی که طرف‌های ایرانی و آمریکایی حضور دارند در حرکت است.

ایران از سوی کشورهای اروپایی تحت فشار است تا پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده، بپذیرد. اما ایران می‌گوید که هنوز مسایلی هستند که باید تغییر کنند.

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان، روز شنبه گفت برای رسیدن به توافق لازم است که آمریکا به «پیشنهادات» ایران «واکنش واقع‌بینانه» نشان دهد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، آقای امیرعبداللهیان که با همتای چینی‌اش صحبت می‌کرد گفت که ایران به شکل فعالانه در تلاش است تا به یک «توافق پایدار» دست یابد. در جریان سه روز اخیر تنها خبرهایی درباره دیدارهای دوجانبه و جداگانه محمد باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا، روسیه و چین منتشر شده است.

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات نیز در توییترش عکسی از ملاقات دوجانبه‌اش با انریکه مورا، فرستاده اتحادیه اروپا به این مذاکرات منتشر کرد.

از زمانی که فریدون عباسی از ریاست سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته شده از منتقدان مذاکرات هسته‌ای بوده

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

از زمانی که فریدون عباسی از ریاست سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته شده از منتقدان مذاکرات هسته‌ای بوده

همزمان با افزایش ابهامات درباره این دور از مذاکرات، در تهران فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در مصاحبه‌ای انتقادی گفت: «ما هرچه می گوییم شما در این مذاکرات درباره چه چیزی صحبت می‌کنید، پاسخ دقیقی نمی‌شنویم.»

آقای عباسی که هم‌اکنون نماینده مجلس است، گفت که «هنوز عنوان مذاکرات جدید روشن نیست» و از اینکه درباره محتوای گفت‌وگوها اطلاع‌رسانی کافی انجام نمی‌شود، انتقاد کرد.

فریدون عباسی گفت: «باید روشن شود ما به دنبال رفع کدام تحریم‌ها هستیم؟ تحریم‌های بانکی، نفتی، کشتیرانی یا سایر موارد؟ ما می‌خواهیم تحریم فروش نفت را برداریم یا تحریم بانک مرکزی را برداریم؟ باید مشخص شود اولویت ما در این مذاکرات چیست؟»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی منتشر کرده، محور اصلی مذاکرات، رفع تحریم‌هاست.

این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌های ایرانی نوشت: «این ساعات در وین تعیین کننده است و هرچه زودتر باید اطمینان طرف ایرانی جلب شود.»

اما خبرگزاری‌های غربی می‌گویند که مسایلی مانند پرونده فعالیت‌های «مشکوک» ایران در آژانس یا تضمین‌های آمریکا نیز از جمله مسایل مطرح در مذاکرات هستند.

همچنین درباره مواضع ایران در مذاکرات وین نیز گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است.

در حالی که در آستانه مذاکرات یکی از رسانه‌های غربی گزارش داد، ایران درخواست خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا را کنار گذاشته، ایرنا به نقل از یک منبع مطلع این خبر را تکذیب کرد.

علاوه بر این، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در دو روز نخست مذاکرات تاکید کرد که باید پرونده ایران در آژانس بسته شود.

او گفت که اگر این پرونده بسته نشود، ایران اجازه نخواهد داد تا دوربین‌های آژانس دوباره فعال شوند.اشاره آقای اسلامی به دوربین‌هایی است که فراتر از تعهدات بین‌المللی ایران در محل‌های فعالیت‌های هسته‌ای نصب شده‌اند.

این دوربین‌ها به این دلیل در تاسیسات هسته‌ای نصب شدند که درباره ساخت سلاح هسته‌ای در ایران تردیدهایی وجود داشت و اعضای دائمی شورای امنیت (از جمله چین و روسیه) موضع ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را باور نکردند.

علاوه بر این دوربین‌ها، ایران در چارچوب برجام پذیرفت که محدودیت‌هایی فراتر از قوانین بین‌المللی موجود بر برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شود.

با خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام، ایران نیز گام به گام از تعهدات خود در برجام کاست.

در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری و احیای برجام انتظار می‌رود که این محدودیت‌ها و نظارت‌های اضافی نیز بار دیگر برقرار شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.