رفتن به محتوای اصلی

دلیل دشمنی جمهوری اسلامی با بهائیان چیست؟
03.08.2022 - 20:14

 

جمهوری اسلامی چرا و چگونه بهائیان را آزار می‌دهد؟ تبدیل شهروندان به خودی و ناخودی چه تبعاتی برای جامعه دارد؟ و چگونه می‌توان در برابر سلب حقوق شهروندی افراد که صرفا به دلیل باورهایشان صورت می‌گیرد، ایستاد؟   مهمانان چشم‌انداز با سیما ثابت: مهرک کمالی جامعه شناس و مدرس ایرانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو از همین شهر - عرفان ثابتی پژوهشگر فلسفه و جامعه‌شناس از 

 

همزمان با دور جدید فشارها و آزارها علیه بهائیان، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی چندین شهروند بهائی را بازداشت و خانه‌های بیش از بیست بهائی دیگر را در شهرهای مختلف تفتیش کردند.

فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت (شهریاری) و عفیف نعیمی، سه تن از مدیران سابق جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران»، از جمله کسانی بودند که روز یکشنبه نهم مرداد در تهران و کرج بازداشت شدند.

این سه نفر پیش از این نیز در سال ۸۷ بازداشت و حدود ده سال را در زندان سپری کرده بودند.

دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل، موج جدید بازداشت‌ها از جمله این سه تن را «بیدادگری محض» خواند و نوشت: آیا ده سال حبس ناعادلانه آنها کافی نبود؟

علاوه بر این سه نفر، روز یکشنبه شمار دیگری از شهروندان بهائی نیز بازداشت شدند که برخی فعالان حقوق بشر، از جمله آرش صادقی، مجموع بازداشتی‌ها را ۱۵ تن گزارش کرده‌اند.

سها ثابتی (رحمانی)، سامان استوار و بهنام ممتازی از جمله کسانی هستند که به ترتیب در ساری، کرج و قزوین بازداشت شدند.

ماموران امنیتی همچنین روز یکشنبه به خانه بیش از بیست بهائی دیگر در شهرهای مختلف یورش برده و لوازم شخصی آنان را تفتیش کردند.

وزارت خارجه کانادا در توییتر خود نوشت که این کشور از «تشدید کارزار سیستماتیک ایران» برای آزار بهائیان نگران است و از جمهوری اسلامی می‌خواهد به حقوق بشر و حقوق اساسی مردم ایران احترام بگذارد.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهائی، درباره موج جدید آزارها علیه شهروندان بهائی در ایران نوشت: وقتی از من می‌پرسند دلیل این فشارها چیست، پاسخش دردناک است: این افراد فقط به دلیل اعتقادشان بازداشت شده‌اند.

تبعیض علیه بهائیان، آزارهای مداوم علیه آنان، و محرومیت‌شان از شغل و تحصیل همواره به عنوان «نقض سیستماتیک حقوق بشر» در گزارش نهادهای معتبر بین‌المللی ذکر شده است.

به گفته جامعه جهانی بهائی، موج جدید فشارها بر شهروندان بهائی در ایران از دو ماه پیش شدت گرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.