رفتن به محتوای اصلی

ایران از ابتدای انقلاب به دنبال بمب هسته‌ای بود
02.08.2022 - 20:37

نماینده مجلس ایران درخواست برای تغییر فتوای اتمی آیت‌الله خامنه‌ای را محتمل خواند

تصویر

محمدرضا صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران گفته ممکن است از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته شود فتوای مربوط به سلاح اتمی را تغییر بدهد.

رسانه‌های ایران می‌گویند آقای صباغیان گفته است «دشمن بداند اگر گستاخی و تهدید آن ادامه یابد، در زمینه سلاح هسته‌ای که زورگویان دارند از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم خواست که اگر صلاح بدانند استراتژی و فتوای ساخت سلاح هسته ای تغییر یابد و این برای جوانان ایرانی بسیار آسان خواهد بود.»

آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های پیشین خود گفته است که ساخت، نگهداری و به کار گیری سلاح اتمی را از نظر مذهبی «حرام» می‌داند. مقام‌های حکومتی ایران از این اعلام موضع به نام «فتوا» یاد می‌کنند و می‌گویند که مطابق دستور رهبر، به دنبال تولید سلاح اتمی نخواهند رفت.

با این همه محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات ایران در دولت حسن روحانی در بهمن ۱۳۹۹ از احتمال تغییر این رویکرد گفته بود.

آقای علوی گفته بود «رهبری صراحتا در فتوای خود فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود و آن را حرام می‌داند اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند. اگر ایران را به آن سمت‌ها هل دهند تقصیر ایران نیست تقصیر کسانی است که ایران را به آن سمت هل دادند.»

به تازگی کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که منصوب آیت الله خامنه ای است و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته‌اند که ایران توانایی ساخت بمب اتمی دارد اما قصدی برای ساخت آن ندارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته این نهاد مستند و مدرکی دال بر حرکت ایران به سوی ساخت سلاح اتمی ندارد اما میزان غنی سازی اورانیوم در ایران موضوعی حساس است و به گفته وی غنی سازی ۶۰ درصدی فقط در کشورهایی انجام می‌شود که در آن سلاح اتمی تولید می شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.