رفتن به محتوای اصلی

چهار ایرانی نباید از آرژانتین خارج شوند
02.08.2022 - 13:37

به گزارش رسانه‌های آرژانتینی فدریکو وینا، قاضی دادگاه، تشخیص داده است که  هنوز مواردی در پرونده غلامرضا قاسمی و همین طور سه ایران دیگر وجود دارد که باید درباره آن تحقیق شود.

این هواپیما روز شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به سوی اروگوئه پرواز کرد اما اجازه ورود نگرفت.

لوییس آلبرتو، وزیر کشور اروگوئه، در آن زمان گفت که درباره این پرواز از سرویس اطلاعاتی پاراگوئه «هشدار رسمی» دریافت کرده است. 

هواپیما با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج ایرانی با آرژانتین بازگشت و در فرودگاه بوئنوس آیرس زمین‌گیر شد.

بر اساس حکم قاضی وینا از پنج خدمه ایرانی این پرواز تنها یک نفر اجازه خروج از آرژانتین را گرفته است.

این هواپیما متعلق به شرکت امتراسور، زیرمجموعه خطوط هوایی کانویاسای ونزوئلا است که آمریکا آن را تحریم کرده است.

هواپیما یک سال پیش از شرکت هوایی ماهان ایران خریداری شده که این شرکت هم از سوی آمریکا به همکاری با نیروی قدس سپاه برای حمل سلاح متهم و به همین دلیل تحریم شده بود.

روابط ایران و آرژانتین بعد از انفجار مرگبار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ با حساسیت‌های ویژه‌ای همراه بوده است. بعد از انفجار مرکز آمیا که ۸۵ کشته به جا گذاشت، آرژانتین حکم جلب تعدادی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را به اتهام دست داشتن در حمله صادر کرد. 

روز ۲۹ تیر وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در اعتراض به «اعمال محدودیت برای خروج پنج تن از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا» کاردار موقت آرژانتین را احضار کرده و اعتراض شدید دولت ایران را به او ابلاغ کرده است.

عکس محسن رضایی در موبایل قاسمی

حدود دو ماه بعد از زمین‌گیر شدن هواپیمای باری ونزوئلا، قاضی آرژانتینی این پرونده گفته است که تحقیقات درباره غلامرضا قاسمی (خلبان) ، عبدالباسط محمدی، محمد خسروی عراق و سعید ولی‌زاده، چهار ایرانی در این پرواز باید ادامه پیدا کند و آنها اجازه خروج از آرژانتین را نخواهند داشت.

مهدی موصلی تنها ایرانی خدمه این پرواز است که اجازه خارج شدن از آرژانتین را گرفته است.

غلامرضا قاسمی

 

عکسی که از غلامرضا قاسمی (چپ) و کمک خلبان هواپیما در رسانه‌های آرژانتینی منتشر شد

غلامرضا قاسمی در این تحقیقات در مرکز توجه بوده و بر اساس متن دادگاه که به دست رسانه‌ها رسیده در موبایل و تجهیزات الکترونیک او عکس‌ها و ویدیوهایی از تسلیحات، افراد مسلح و همین طور فرماندهان سپاه پاسداران، نیروی قدس، حزب‌الله لبنان و موارد دیگری پیدا شده که از نظر قاضی نیاز به ادامه تحقیقات داشته است.

یکی از کسانی که بنا بر اسناد دادگاه عکس او در موبایل آقای قاسمی دیده شده، محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله مقام‌هایی است که حکم جلب او در پرونده انفجار آمیا صادر شده بود.

اما آنچه که بیش از همه غلامرضا قاسمی را در مرکز توجه قرار داده گزارش پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره ارتباط او با نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان است.

قاضی پرونده همچنین به سابقه هفت پرواز آقای قاسمی و عبدالباسط محمدی، کمک خلبان هواپیما، به دمشق هم اشاره کرده که به ادعای اف‌بی‌آی با خطوط هوایی «فارس‌ایر قشم» و برای حمل سلاح از ایران به سوریه انجام شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.