رفتن به محتوای اصلی

واکنش‌های جهانی به کشته‌شدن رهبر القاعده در افغانستان
02.08.2022 - 13:30

جو بایدن: ایمن الظواهری در حمله هوایی آمریکا در کابل کشته شد

ایمن الظواهری

 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی در کاخ سفید گفته است که آمریکا در عملیاتی در افغانستان ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را به قتل رسانده است.

این خبر را پیشتر رسانه های عمده تایید کرده بودند. او در حمله‌ای که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در کابل، پایتخت افغانستان، انجام داد کشته شد.

آقای بایدن گفت که الظواهری «ردی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکا از خود به جا گذاشته بود.»

او افزود: «حالا عدالت اجرا شده و این رهبر تروریست دیگر وجود خارجی ندارد.»

مقام‌ها گفتند که ظواهری روی بالکن محل اختفای خود در کابل بود که پهپاد آمریکایی دو موشک به طرف او شلیک کرد.

آنها گفتند که سایر اعضای خانواده هم حضور داشتند اما آنها آسیبی ندیدند و فقط ظواهری کشته شد.

 

ایمن الظواهری

آقای بایدن گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا پیشتر در سال جاری محل اختفای ایمن الظواهری را کشف کردند: «او به مرکز کابل نقل مکان کرده بود تا در کنار اعضای خانواده خود باشد. من بعد از بررسی دقیق شواهد قانع کننده درباره موقعیت او، دستور شلیک دقیق برای حذف او از میدان نبرد را صادر کردم.»

ظواهری بعد از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ هدایت القاعده را به دست گرفت. او و بن لادن طراح حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا بودند و نام او در آمریکا در فهرست «بزرگترین تروریست های فراری» قرار داشت.

ظواهری که جراح چشم بود به تشکیل گروه جهاد اسلامی مصر کمک کرد و بعد از کشته شدن بن لادن در حمله آمریکا رهبر القاعده شد.

او تا پیش از آن عمدتا به عنوان «دست راست» بن لادن و نظریه پرداز القاعده شناخته می شد.

به عقیده برخی از کارشناسان او "مغز عملیاتی» حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا بود.

ساعتی پیشتر طالبان تایید کرد که حمله روز یکشنبه در کابل توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده و آن را محکوم کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای نوشت که حمله روز ۳۱ ژوئیه علیه یک "خانه مسکونی در ناحیه شیرپور کابل انجام شد.»

او گفت: «ماهیت این حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امارت اسلامی درباره حادثه تحقیق کردند و دریافتند که حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده است.»

آقای مجاهد گفت که طالبان این حمله را «به هر دلیلی که انجام شده باشد» محکوم می‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» توصیف کرد.

او نوشت: «این اقدامات تکرار تجارب ناکام ۲۰ سال گذشته و برخلاف منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه خواهد زد.»

الظواهری در کنار بن لادن

 

الظواهری و اسامه بن لادن علیه آمریکا اعلان جنگ دادند و حملات ۱۱ سپتامبر را برنامه ریزی کردند

به گزارش شبکه طلوع یک سخنگوی وزارت کشور طالبان روز یکشنبه گفته بود که یک راکت حوالی ساعت شش صبح به خانه ای خالی در ناحیه شیرپور کابل برخورد کرده است اما جراحات یا تلفاتی نداشته است.

 رحمت الله نبیل، سرپرست سابق مدیریت امنیت ملی افغانستان، هم روز یکشنبه در توییتی نوشته بود که در این حمله «به احتمال زیاد» یک محل اختفای اعضای داعش (دولت اسلامی) هدف گرفته شد.

ساکنان کابل به شبکه طلوع نیوز گفتند که صدای دو انفجار پیاپی را در شهر شنیده‌اند.

سپتامبر گذشته هم طالبان گفت که آمریکا «برخلاف معاهدات بین‌المللی و تعهدات این کشور در دوحه قطر» حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است.

یک هفته پیش از از آن جان کربی، سخنگوی وقت وزارت دفاع آمریکا، گفته بود که نیروهای نظامی این کشور برای حملات هوایی در افغانستان اختیار کامل دارند و نیازی به هماهنگی با طالبان ندارند.

هرچند آمریکا نیروهای نظامی‌اش را مطابق توافقی با طالبان از افغانستان خارج کرده، هنوز این گروه و دولت موقت اعلامی آن را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

بلینکن طالبان را به نقض «فاحش» توافق دوحه متهم کرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده توافق دوحه را به «طور فاحشی» نقض کرده است.

او در بیانیه ای نوشت: «در شرایطی که با بی‌رغبتی یا ناتوانی طالبان برای پایبندی به تعهداتش روبرو هستیم، ما با کمک‌های انساندوستانه و پشتیبانی از حقوق بشر به خصوص برای زنان و دختران، به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

عکسی که از حمله یکشنبه به کابل در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود

 

عکسی که از حمله یکشنبه به کابل در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود

خط
گوردون کرورا

ایمن الظواهری مغز عقیدتی القاعده به حساب می‌آمد.

این پزشک مصری در دهه ۱۹۸۰ به خاطر پیکارجویی اسلامی زندانی شد و بعد از آزادی کشورش را ترک کرد و درگیر جنبش‌های خشن جهادی در سطح بین‌المللی شد.

او در نهایت در افغانستان مستقر شد و به اسامه بن لادن، مرد ثروتمند اهل عربستان سعودی، پیوست. آنها با هم علیه آمریکا اعلان جنگ دادند و حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را برنامه‌ریزی کردند.

آمریکا یک دهه بعد از آن حملات رد بن لادن را در پاکستان گرفت و او را در عملیاتی ویژه به قتل رساند. بعد از آن بود که ظواهری هدایت القاعده را به عهده گرفت اما به چهره‌ای دور از دسترس و حاشیه‌ای بدل شد. او فقط گاهی پیام‌های منتشر می‌کرد.

آمریکا مرگ ظواهری را یک پیروزی توصیف خواهد کرد، به خصوص بعد از خروج هرج‌ومرج‌زده سال پیش از افغانستان.

ظواهری اما نفوذ کمی در گروه‌ها و جنبش‌های جدیدی مثل «دولت اسلامی» (داعش) که نفوذ بیشتری از القاعده پیدا کرده‌اند داشت. بدون شک یک رهبر تازه در القاعده ظاهر خواهد شد اما او احتمالا حتی کمتر از سلف خود نفوذ خواهد داشت.

قتل او در کابل همچنین به ادامه اهمیت افغانستان اشاره دارد. این نگرانی وجود داشته که با روی کار آمدن طالبان گروه‌هایی مثل القاعده فضای بیشتری برای کار خواهند داشت و این کشور به مکانی امن برای آنها بدل شود.

اما آمریکا نشان داده که هنوز می‌تواند از دور عملیات انجام دهد، حتی زمانی که دیگر در افغانستان سرباز ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.