رفتن به محتوای اصلی

تاکید اسرائیل بر آماده‌سازی برای حمله یک‌جانبه به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی
26.07.2022 - 10:27

 

ایهود باراک، نخست وزیر پیشین اسرائیل، با اعلام این که ایران در تابستان سال آینده به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل می‌شود، هشدار داد برنامه اتمی جمهوری اسلامی در حال رسیدن به نقطه‌ای است که دیگر یک حمله نقطه‌ای نمی‌تواند آن را متوقف کند.

باراک این سخنان را در مقاله‌ای با عنوان «ایران می‌تواند خود را به کشوری اتمی مبدل کند» که در نشریه تایم منتشر شده، بیان کرده است.

او در این مقاله هشدار داد برای انجام حملات موضعی بسیار دیر شده و آمریکا و اسرائیل باید با راهکارهایی «عملیاتی و دیپلماتیک» مانع از تحقق «آرزوی همیشگی ملاها» شوند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نوشت در این مرحله، یک توافق جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران بیشتر به طور ظاهری مفید خواهد بود، و ایران و آمریکا از آن به عنوان یک «چتر انکار» استفاده خواهند کرد.

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرد که این کشور باید خود را برای اقدام نظامی یک‌جانبه علیه برنامه اتمی ایران آماده کند.

تاکنون چندین حمله به مراکز و تاسیسات اتمی ایران به اسرائیل نسبت داده شده است.

در حالی که هنوز مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای نرسیده، گنتس گفت که جمهوری اسلامی، با چتر حفاظتی مذاکرات اتمی، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه سوم مرداد بر «خاموش ماندن» دوربین‌های آژانس تاکید کرد.

در واکنش به این اظهارات، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت دسترسی ما محدود شده و نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد.

در سفر اخیر جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، رهبران دو کشور بیانیه‌ای را برای تضمین عدم دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی امضا کردند.

دو روز پس از امضای بیانیه اورشلیم، یائیر لاپید، نخست ‌وزیر اسرائیل اعلام کرد به بایدن «آزادی عمل کامل، سیاسی و عملیاتی» اسرائیل در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را یادآور شده است.

لاپید در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل با اشاره به بیانیه اورشلیم گفت این بیانیه «مزیت کیفی تشکیلات امنیتی اسرائیل» را تضمین خواهد کرد.

رهبران اسرائیل در سال‌های اخیر بارها بر چنین سیاستی در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.

در جریان سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اسرائیل نیز نفتالی بنت، نخست وزیر وقت این کشور گفت اسرائیل دیپلماسی را در حل بن‌بست هسته‌ای جمهوری اسلامی بر دیگر راه‌ها ترجیح می‌دهد اما ممکن است برای دفاع از خود در این زمینه، به تنهایی اقدام کند.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که در اسفند ماه گذشته در وین متوقف شده بود چند هفته پیش در دوحه پیگیری شد، اما مقام‌های غربی در اراده جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام ابراز تردید کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.