رفتن به محتوای اصلی

فرزند مهدی کروبی: پدرم با حجاب اجباری مخالف است
26.07.2022 - 00:05
تصویر

 

مهدی کروبی در کنار همسرش. در کارزار اخیر مخالفت با حجاب اجباری، گروه کثیری که حجاب را به صورت اختیاری انتخاب کرده‌اند، شرکت دارند

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از سیاستمداران معترض به وضعیت کنونی در ایران گفته است که پدرش گفته با حجاب اجباری مخالف است.

حسین کروبی به وب سایت خبری انصاف نیوز به نقل از پدرش گفته «من با حجاب اجباری مخالف هستم» و «هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد.»

مهدی کروبی از چهره های سیاسی معترض به سیاست های جاری در ایران که بیشتر از ۱۰ سال است در حبس خانگی است.

بر اساس این گزارش آقای کروبی گفته «حجاب یکی از احکام ضروری اسلام است ولی مگر با زور می‌شود کلیه احکام اسلام را اجرا کرد و ما چیزی به نام تحمیل نداریم، لذا من به شخصه با حجاب اجباری مخالف هستم و کاری هم که چند سال بعد از انقلاب شد و حجاب اجباری ایجاد شد اقدام نادرست و یک کار سیاسی بود و کار بدی هم بود که حجاب اجباری شد. هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد.»

مقام های حکومت ایران مدتی است اعمال حجاب اجباری و سختگیری های پلیسی در ارتباط با این موضوع را تشدید کرده‌اند. در برابر گروه‌هایی از شهروندان ایرانی با انتقاد از اعمال زور برای حجاب اجباری، مخالفت خود را با این محدودیت به شکل های مختلف ابراز می کنند.

تصاویر و ویدئوهای متعددی از ماموران گشت ارشاد منتشر شده که نشان می دهد که در برخورد با شهروندان رفتاری تحقیرآمیز از خود نشان داده و از زور و خشونت استفاده کرده‌اند. روزنامه شرق چاپ تهران چندی پیش از شلیک دو گلوله از سوی ماموران گشت ارشاد به سوی مردی که معترض رفتار آنها با همسرش بوده، منتشر کرده بود.کروبی: برخوردهایی که می‌شود برای تحت الشعاع قرار دادن فساد و گرانی است

گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری تشکیل شده و گزارش های متعددی ازاعمال زور و خشونت آن و حتی شلیک به سمت شهروندان منتشر شده

گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری تشکیل شده و گزارش های متعددی ازاعمال زور و خشونت آن و حتی شلیک به سمت شهروندان منتشر شده

بر اساس آنچه از آقای کروبی نقل شده، وی گفته است «کارهایی که الان دارد صورت می‌گیرد به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن فقر و فساد و تورم و گرانی که الان در جامعه وجود دارد و مردم را عاصی و خسته و ناامید کرده است. این نوع برخوردهایی که می‌شود علاوه بر آنکه بسیار زشت است به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن این موارد است.»

حکومت ایران می گوید حاضر نیست در اعمال حجاب اجباری تجدیدنظر کند و وجود گشت ارشاد را بابت «امر به معروف» که از آموزه های اسلامی است، واجب می داند.

آقای کروبی گفته «مر به معروف همیشه اول شامل حکومت می‌شود. چون اگر حکومتی فاسد شود این موضوع می‌تواند همه را فاسد کند.»

در روزهای اخیر کارزارهای مختلفی در مخالفت با حجاب اجباری درایران شکل گرفت است.

زنان و مردان ایرانی در این کارزا با انتشار پیام‌های مختلف از مخالفت خود با حجاب اجباری در ایران گفته‌اند. این کارزار روز جمعه، ۳۱ تیر، به یکی از ترندهای اصلی مورد توجه کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک و اینستاگرام تبدیل شد.

همزمان با این کارزار هفته گذشته اظهاراتی از مهدی کروبی در دیدار با مصطفی کواکبیان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، منتشر شد که در آن گفته بود که هیچ کس نباید طرفدار کشف حجاب اجباری باشد.

انتشار این اظهارات خبرساز شد اما حالا آقای کروبی به صراحت گفته است که با حجاب اجباری مخالف است.

در یکی از ابراز مخالفت‌های جمعی با حجاب اجباری در ایران چهارده فعال امور دینی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای اجباری بودن حجاب در این کشور را «بیگانه با دیانت حق و عدل» دانسته و از فقها در ایران خواستند «که کنار هم‌نوعان‌ زن خود بايستند» و به حاکمان قدرت در ایران «با صدای رسا اعلام کنند که از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم».

مقام های حکومتی واکنش های تندی به کارزار مخالفت با حجاب اجباری نشان داده اند و این اقدام را مخالف قانون و شرع عنوان می‌کنند.

چند هفته پیش ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری ایران، با اشاره به آنچه که «ترویج فساد سازمان یافته در جامعه اسلامی» توصیف کرده، به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده مصوبه سال ۱۳۸۴ درباره عفاف و حجاب را اجرا کند.

مصوبه سال ۱۳۸۴ چیست؟

مصوبه سال ۱۳۸۴ که آقای رئیسی خواستار اجرای آن شده است، ۴۶ بند دارد، از جمله:

  • احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر
  • - تبیین دستاوردهای اسلام متناسب با شرایط سنی جوانان
  • - تلاش خانواده برای شکل‌گیری هویت دینی در دختران
  • - جلوگیری از مدگرایی و تقلید از مدهای غربی
  • - اختصاص تحقیقات به گسترش فرهنگ حجاب و عفاف
  • - تشویق خانواده‌ها به ازدواج آسان
  • - اهتمام رسانه‌ها به ارائه الگوی مناسب حجاب
  • - جذب نیروی انسانی آگاه به مبانی دینی و حجاب
  • و .. ساماندهی تبلیغات حجاب ...

اگرچه بعضی از طرفداران حکومت معتقدند که اقدامات بیشتری باید صورت گیرد.

روزنامه محافظه‌کار رسالت در مطلبی در همین خصوص پیشتر نوشت که گشت ارشاد یک تنه جور کم‌کاری دستگاه‌های دیگر را می‌کشد و افزوده: «نه آنان که گمان می‌کنند آرمان‌های انقلاب از بین رفته، صحیح می‌اندیشند نه آنان که تصور می‌کنند در مدت کوتاهی می‌توانند مسئله حجاب را ساماندهی کنند، درست فکر می‌کنند. ساماندهی امور فرهنگی و اقناع و همراه‌سازی مردم، فرآیندی زمانبر و طاقت‌فرساست و متناسب با عظمت خواسته‌های فرهنگی باید شکیبایی ورزید.»

در واکنش به این سخت‌گیری‌های  تازه در مورد رعایت حجاب هشتگی با عنوان «حجاب بی حجاب» در شبکه‌های اجتماعی راه افتاد. بحث اعتراض به حجاب اجباری در سال‌های اخیر در قالب حرکت‌های مختلف مدنی تشدید شده است.

حرکت اعتراضی دختران خیابان انقلاب در دی ماه ۱۳۹۶ موضوع حجاب اجباری را به یکی از موضوعات اصلی فضای سیاسی و اجتماعی ایران بدل کرد.در این حرکت زنان در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را بر سر چوب افراشته و بر روی سکو می‌ایستادند. دهها نفر در ارتباط با این اعتراض‌ها دستگیر شدند و بعضی از آنها هم به حبس محکوم شدند.

مطابق قانون مجازات اسلامی در ایران، زنانی که بدون «حجاب شرعی» در مکان‌های عمومی حضور یابند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

در پی این اعتراض‌ها به حجاب اجباری مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در سال ۱۳۹۷ در گزارشی با بررسی نظرسنجی‌های نهادهای مختلف نزدیک به حکومت، نتیجه‌گیری کرد که شمار افراد معتقد به «حجاب شرعی» و همین‌طور شمار افرادی که معتقد به ضرورت برخورد حکومتی با افرادی که از دید نهادهای رسمی ایران «بدحجاب»‌اند، در چهار دهه پس از انقلاب کاهش پیدا کرده است.

پوشش کامل برای زنان، از کمی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ اجباری شد و در همه این سال‌ها حکومت ایران با برخورد انتظامی و اعمال محرومیت و مجازات برای زنانی که این پوشش را در محیط عمومی رعایت نمی‌کنند، تلاش کرده است «حجاب» را در ایران اجرا کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.