رفتن به محتوای اصلی

ولیعهد عربستان از عراق خواست تا میزبان دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان باشد
24.07.2022 - 09:45

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز شنبه، در مصاحبه با شبکه خبری «روداو»، گفت ایران و عربستان سعودی توافق کردند تا بعد از پنج دور مذاکره، پشت درهای بسته، در نهایت برای اولین بار به طور علنی، در سطح وزرای خارجه، در بغداد گفت‌وگو داشته باشند. فؤاد حسین به زمان دقیق این گفت‌وگوها اشاره‌ای نکرد.

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی گفت فاز «مذاکرات امنیتی» میان حکومت ایران و عربستان سعودی به‌پایان رسیده است. به‌گفته وزیر خارجه ایران، در این مرحله سعودی‌ها خواهان آغاز «فاز سیاسی و علنی» مذاکراتند.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ در پی حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد.

برای اولین بار، در مهرماه سال ۱۴۰۰، مقام‌های وزارت خارجه ایران تایید کردند مجموعه گفت‌و‌گوهایی را با مقام‌های عربستان سعودی شروع کرده‌اند.

در این میان، اخبار و گزارش‌های متعدد و بعضا متناقضی درباره محتوای این گفت‌وگوها منتشر شد. از رایزنی برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران تا جنگ در یمن یا زمینه‌سازی برای سفرهای مذهبی زائران ایرانی به عربستان سعودی.

خبر آغاز دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض، بعد از یک وقفه هفت ماهه، در ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ منتشر شد. 

فؤاد حسین، در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش گفت عراق از ماه آوریل، میزبان دور پنجم مذاکره میان مقام‌های ایرانی و سعودی بوده است.

به‌گفته وزیر خارجه عراق، محتوای مذاکرات دور پنجم میان تهران و ریاض «اطلاعاتی-امنیتی» بوده است.

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز شنبه گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری اَسوشیتدپرس گفت آشتی میان ایران و عربستان سعودی در جهت منافع ملی بغداد است و به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد.

علاوه بر عراق، مقام‌های وزارت خارجه حکومت ایران پیشتر تایید کردند که دولت عمان هم برای پیشبرد مذاکرات ریاض و تهران تلاش کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.