رفتن به محتوای اصلی

انتشار جزییات تهدید امنیتی علیه گردهمایی مجاهدین در آلبانی که منجر به لغو آن شد
24.07.2022 - 08:52

 ستاد مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته آلبانی، هفته گذشته پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عملیات جاسوسی برخی از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق مقیم آلبانی به نفع حکومت ایران، منازل آنها را هدف یورش امنیتی قرار داد

گردهمایی سالانه «سازمان مجاهدین خلق» با عنوان «ایران آزاد» که قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه، یکم و دوم مرداد، در تیرانا پایتخت آلبانی برگزار شود، بنا به توصیه دولتاین کشور و به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

منابع آگاه به «العربیه» گفتند که هشدارهای سفارت آمریکا در آلبانی به اعضای کنگره و برخی از وزرای پیشین وارد شده به تیرانا، نسبت به خطر تهدید احتمالی علیه کنفرانس سالانه اپوزیسیون ایران، دولت آلبانی را بر آن داشت تا خواهان تعویق آن برای مدت نامعلوم شود.

سفارت آمریکا در تیرانا نیز با صدور بیانیه‌ای، اطلاعات تایید شده مبنی بر اقدام برنامه‌ریزی‌شده عوامل سپاه پاسداران ایران در هدف‌قراردادن اجلاس جهانی «ایران آزاد» در تیرانا در نزدیکی شهر «دورس» در آلبانی را فاش کرد.

در این بیانیه از شهروندان آمریکایی خواسته شده است که از شرکت در این همایش خودداری کرده، رسانه‌های محلی را دنبال کنند و مراقب اطراف محل حضور خود بوده و دور از انظار بمانند.

در بیانیه سفارت آمریکا، ماهیت این خطرات مشخص نشده و مقامات آلبانی نیز هیچ اظهار نظری در این خصوص نکردند.

در همین رابطه، منابع نزدیک به «سازمان مجاهدین خلق» شامگاه جمعه به خبرنگار «العربیه» گفتند که کنفرانس سالانه آنها به دلیل «تهدیدها و توطئه‌های تروریستی» به توصیه دولت آلبانی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

 

رخنه اطلاعاتی ایران در اعضای پیشین سازمان

پیشتر، «ستاد مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته» در آلبانی، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عملیات جاسوسی برخی از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق مقیم آلبانی به نفع رژیم ایران، منازل آنها را طی هفته گذشته هدف یورش امنیتی قرار داد.
تفتیش منازل و آپارتمان‌های اعضای سابق این سازمان، پس از دستگیری بیژن پولادرگ، شهروند ایرانی در حال عکس‌برداری از پایگاه «اشرف 3» مقر سازمان مجاهدین خلق ایران و محل سکونت اعضای این سازمان در حومه تیرانا انجام شد.
رسانه‌های آلبانی با انتشار اخباری، جزئیات پرونده تحقیقات انجام‌شده پیرامون این هسته تروریستی را فاش کردند که از برنامه‌ریزی برای ترور مهدی آبریز شمسی معروف به بهمن تهرانی، شهروند ایرانی و نفر دوم سازمان مجاهدین خلق در آلبانی حکایت دارد.

 

توطئه برای حمله تروریستی

بر اساس اطلاعاتی که «العربیه» به دست آورد، این هسته تروریستی که از چهار سال پیش برای حمله به پایگاه سازمان مجاهدین خلق در آلبانی برنامه ریزی کرده بود، شامل عوامل وزارت اطلاعات ایران و اعضای سابق مجاهدین خلق بود که اطلاعاتی را در اختیار مقامات امنیتی ایران قرار داده است.

رصد پیام‌های رد و بدل شده

اطلاعات به دست‌آمده حاکی از آن است که عناصر این هسته تروریستی به منظور طراحی و اجرای حمله علیه اعضای سازمان مجاهدین خلق، ایمیل‌هایی را رد و بدل کردند که این ایمیل‌ها پس از تفتیش منازل آنها کشف شد.
در این بازرسی همچنین وسایل ارتباطی، تلفن‌های همراه و پیام‌های رد و بدل شده کشف شد که در یکی از این پیام‌ها آمده بود: «دو روز پیش به تیرانا رسیدم و ماموریت مربوط به «پسر حاجی پیمان» را انجام خواهیم داد.»
در ادامه همین پیام آمده است: «ما در مسیری که برایمان تعیین کردی به راه خواهیم افتاد و منتظر خبری از تو هستیم.. ما چهار نفریم که در دو خودرو تقسیم شده و هتلی برای دیگر دوستان رزرو شده و من و دوستم هم در هتل دیگری اقامت داریم.»
بر مبنای اطلاعات فاش‌شده، «بعضی از اعضای این هسته، به زبان ترکی صحبت می‌کنند، سوار بر دو خودرو برای نشست با همکاران خود به هدف برنامه‌ریزی این حمله، وارد تیرانا شدند و جلساتی را نیز در دو هتل معروف تیرانا برگزار کردند.»

 

دستگیری شهروندی ایرانی در سال 2020 در آلبانی

مقامات ذی‌ربط جمهوری آلبانی در سال 2020 ، شهروندی ایرانی به نام بیژن پولادرگ را به اتهام برنامه ریزی برای حمله به مسئولان ارشد اپوزیسیون ایرانی مقیم اردوگاه «اشرف 3 »در مانزا دستگیر کردند.
نامبرده از اعضای پیشین مجاهدین خلق است که به همکاری با دستگاه اطلاعاتی ایران از جمله سپاه پاسداران برای دادن اطلاعات، عکس‌گرفتن از اماکن حضور اعضای اپوزیسیون در آلبانی در ازای دریافت پول، مظنون است و دستورات و دستورالعمل‌ها را از طریق « تلگرام» دریافت می‌کرد.
بررسی‌های انجام‌شده در این پرونده به این نتیجه رسیده است که پولادرگ، قصد ترور یکی از مقامات ارشد اپوزیسیون را داشته و وزارت اطلاعات ایران، دستور خرید مسلسل کلاشینکوف از بازار سیاه آلبانی را به او داده و نحوه آشنایی با افراد آموزش‌دیده برای اجرای ترور را به او ابلاغ کرده بود.

شخصیت‌های آمریکایی شرکت‌کننده در گردهمایی مجاهدین

شخصیت‌های مشهور آمریکایی و اروپایی در حالی برای شرکت در این گردهمایی وارد تیرانا شدند که مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا مه گذشته از پایگاه «اشرف 3 » در 30 کیلومتری غرب پایتخت آلبانی، مقر اصلی «سازمان مجاهدین خلق» و محل استقرار 3 هزار نفر از اعضای این سازمان بازدید کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز به رغم تحریم‌های هفته گذشته ایران علیه 61 آمریکایی از جمله پمپئو به دلیل حمایت از سازمان مجاهدین خلق، ضمن بازدید از این اردوگاه، با مریم رجوی رهبر اپوزیسیون ایران دیدار کرد.

از دیگر مقامات آمریکایی شرکت‌کننده در این همایش، رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید هستند که در همایش‌های سالانه قبلی سازمان مجاهدین خلق نیز حضور فعالی داشتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.