رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: اگر علی خامنه ای احیای برجام را نپذیرد «باید فشارها را افزایش دهیم»
23.07.2022 - 09:16

 

خانم نولاند در یک سخنرانی در جریان مجمع امنیتی آسپن که در آمریکا برگزار می شود گفته است که احیای برجام «نفت آنها (ایران) را به بازار باز می‌گرداند و برخی تحریم‌هایی که اعمال شده را رفع می کند اما، ایران تا کنون این مسیر را انتخاب نکرده‌ است.»

وی گفته این توافق اکنون روی میز آماده است و اگر ایران بخواهد به نتیجه می‌ر‌سد و توافق برجام احیا می‌شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است که ایران «یک تصمیم گیر» دارد و اگر وی اگراین توافق را نپذیرند، البته باید فشار را افزایش دهیم.»

خانم نولاند گفته است که این مردم ایران هستند که بهای این وضعیت را می پردازند و «هزینه زندگی شان بالا می رود و تورم شان افزایش پیدا می‌کند.»

 

آمریکا خوشبین تر از بریتانیا به احیای برجام

وزیر خارجه ایران گفته «ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم» و خواستار ارائه تضمین از سوی آمریکا شده
 

وزیر خارجه ایران گفته «ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم» و خواستار ارائه تضمین از سوی آمریکا شده

معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است که ایران توافق را کنار نگذاشته است و میز مذاکرات را ترک نکرده است و بنابراین «باید ببینیم چه اتفاقی در آینده می افتد.»

خانم نولاند این موضوع را در پاسخ به سئوالی درباره ارزیابی اش از اظهارات ریچارد مور رئیس سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام آی ۶) گفت. آقای مور هفته پیش گفته بود که تردید دارد آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال احیای برجام باشد.

آقای مورد هم در مجمع امنیتی اسپن همین کنفرانسی که خانم نولاند در آن سخنرانی کرده، گفته بود ««من متقاعد نشده‌ام که به آنجا (توافق هسته‌ای) خواهیم رسید، من فکر نمی‌کنم که رهبر ایران به دنبال توافق باشد.»

ایران و آمریکا از بهار ۱۴۰۰ مذاکرات غیرمستقیمی برای احیای توافق برجام آغاز کردند. هدف از این مذاکرات رفع تحریم های اتمی ایالات متحده در برابر محدود شدن مجدد برنامه اتمی ایران است.

مذاکرات از اسفند سال گذشته متوقف شده و بعد از یک دو تبادل نظر غیرمستقیم میان دو کشور به میزبانی قطر و هماهنگی اتحادیه اروپا، دو طرف یکدیگر را متهم می کنند که مانع احیای توافق است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است «ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از ۹۵ الی۹۶ درصد محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.»

وزیر خارجه ایران گفته است که «برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند.»

آیت الله علی خامنه ای پیش از این خواسته بود که توافق برجام به شرطی احیای شود که ایران رفع تحریم های آمریکا را «راستی‌آزمایی» کند و «تضمین» بدهد که دولت های بعدی ایالات متحده از این توافق خارج نمی شوند.»

آمریکا می‌گوید قادر به دادن چنین تضمینی نیست و نمی تواند برای دولت های بعد از خود تعهد ایجاد کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.