رفتن به محتوای اصلی

سپاه پاسداران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دنبال چیست؟
10.04.2013 - 11:30

در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری یازدهم در ایران کشمکش نیروهای رقیب بر سر ساماندهی انتخابات و حصول نتیجه مورد نظر این نیروها بالا گرفته است. از جمله این مباحث دخالت نهادها و محافل ذینفع در روند و نتیجه انتخابات به سود نامزد اصلی مورد حمایت خود می باشد. مثل انتخابات گذشته در این انتخابات هم نیروهای مردمی نقش چندانی نداشته بلکه رقابت نه بر اساس آرای مردم بلکه برای نحوه مهندسی آرا توسط نیروهای وابسته به حاکمیت می باشد، که قدرت را در دست دارند.  

دو نیروی اصلی رقیب یکی طرفداران محمود احمدی نژاد که از طرف سپاه پاسداران، نزدیکان و حامیان علی خامنه‌ای به این طیف اصولگرا به "سرکردگی" اسفندیار رحیم مشایی "جریان انحرافی" می‌گویند و دیگری بنیادگرایان تندرو طرفدار آیت الله علی خامنه ای که از حمایت سپاه پاسداران و سایر نیروهای نظامی و امنیتی برخوردارند و با گرد آمدن حول محور علی خامنه و با چاپلوسی و مداحی برای وی در پی کسب غنائم حکومتی هستند. افراد منصوب به هر دو طیف اخیرا در تریبون های رسمی با مواضع هشدارآمیز علیه یکدیگر و سلامت انتخابات پرداختند و در حال حاضر هم این کشمکش های انتخاباتی هم ادامه دارد و روز به روز شدت بیشتری به خود می گیرد.

 علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه اخیرا گفته است «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است» و در عين حال هشدار داده که اين نيروی نظامی با هرگونه دخالتی هم برخورد خواهد کرد.

رمضان شریف مسئول روابط عمومی‌کل سپاه هم در توجیه اظهارات علی سعیدی گفته است: «منظور از مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی و در واقع کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات بوده است.»

یک روز بعد از اظهارات علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران مبنی بر «مهندسی معقول و منطقی انتخابات از سوی سپاه» محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این موضوع گفت که هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند. محمود احمدی نژاد همچنین با تاکید بر اینکه "دولت موضع خود را در برابر انتخابات شفاف و صریح اعلام کرده" گفت: "هیچ کس نباید یا نمی‌تواند در انتخاب مردم دخالت کند."

اسفندیار رحیم مشایی هم که از او به عنوان کاندیدای مورد نظر محمود احمدی نژاد یاد می شود اخیرا گفته است دولت محمود احمد نژاد نسبت به ايجاد «خدشه» در انتخابات رياست جمهوری واکنش نشان خواهد داد و در اين زمينه «ذره ای» کوتاه نخواهد آمد.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه حکومت ایران هم نسبت به خدشه در سلامت انتخابات توسط دولت احمدی نژاد هشدار داده و گفته نظر شورای نگهبان در نتیجه انتخابات فصل الخطاب است. مجری انتخابات در ایران، دولت و مشخصا وزارت کشور شناخته می‌شود.

سپاه بیم از این دارد که دولت احمدی نژاد که مسئول اجرای انتخابات است با دست کاری و تقلب در آرای ماخوذه نتایج را به نفع نامزد مورد نظر دولت تغییر دهد. ترس احمدی نژاد و اطرافیانش هم از سپاه و نهادهایی است که تحت نظر رهبر حکومت ایران اداره می شود که درصدد مهندسی بعد و قبل از انتخابات به نفع نامزد مورد نظر رهبری می باشند. نهاد نظامی سپاه پاسداران بیشتر در این مورد پیشقدم بوده و به تبلیغات گسترده علیه طرفداران طیف اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد و طیف اصلاح طلبان در مطبوعات و خبرگزاری های حکومتی دست زده است.

سپاه از قبل نیروهای خود را برای تغییر نتیجه انتخابات بسیج کرده است. عیسی فرهادی، فرماندار تهران، روز چهارشنبه، 13 مارس 2013، ضمن پیش‌بینی بروز حتمی «شبهه» در انتخابات سال 2013 از آماده‌باش 99 گردان بسیج و 15 هزار نیروی پلیس در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داد.

محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در بسیج روز شنبه،تاریخ 6 آوریل، در نشست کارکنان ستاد سازمان بسیج مستضعفین گفته که بسیج باید محور باشد. این‌که دشمنان از بسیج انتظار خنثی بودن داشته باشند و حتی برخی در داخل نیز به آن نیز دامن بزنند، خیانت به امام راحل و امام حاضر و نیز انقلاب است. وی تاکید کرده که در انتخابات ریاست جمهوری، بسیج از نامزدی حمایت می‌کند که اصول گرا باشد.

محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین با اعلام اینکه رئیس جمهور آینده باید ولایتمدار باشد گفته دستور حماسه آفرینی سیاسی و حماسه آفرینی اقتصادی صادر شده است و افزود: حماسه اقتصادی به حماسه سیاسی وابسته است، چرا که تنها انتخابات یک دولت قوی و ولایتمدار می‌تواند راه پیشرفت اقتصاد را هموار کند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران هم در چند ماه پیش به صراحت اعلام کرده بود رييس جمهور آينده بايد ارزشی بوده و با رهبری هماهنگ باشد. این سخنان در حالی مطرح می شود که اکثر اصول گرایان حامی رهبر حکومت ایران از دو سال پیش به علت سرپیجی احمدی نژاد از دستورات رهبر و افشای اقدامات غیر قانونی سپاه پاسداران بویژه در قاچاق کالا و... به مخالفت با احمدی نژاد و طرفدارانش پرداختند و رفتار اسفندیار رحیم مشایی بهانه ای دست سپاه و اصولگرایان داد که این طیف اصولگرا را جریان انحرافی بنامند و شرایط را برای حذف آنان از صحنه سیاسی کشور فراهم کنند.

در نهایت علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه ای برای این مسئله سنگ تمام گذاشت و در تایید اظهارات فرماندهان و مسئولان سپاه اعلام کرد کاندیدای نهایی "ائتلاف برای پيشرفت" با توجه به ديدگاه آيت الله علی خامنه ای،‌ رهبر ايران، و تشخيص سه عضو ائتلاف تعيين خواهد شد. علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر ايران، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، و غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس، ائتلاف برای پيشرفت يا  ائتلاف سه گانه را تشکيل داده اند.

هر دو گروه طیف اصول گرایان حامی رهبر و سپاه پاسداران و طیف احمدی نژاد مواضع مشترکی در مورد اصلاح طلبان و سایر نامزدهای انتخاباتی مستقل دارند. هر دو گروه سعی بر این دارند که نگذارند، نامزد مورد نظر اصلاح طلبان و طیف مستقل در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

  با توجه به اظهارات و کشمکش بین فرماندهان سپاه و مقامات دولت ایران می توان گفت محافظه کاران حکومتی نزدیک به رهبر حکومت ایران و نهاد نظامی سپاه پاسداران در صدد مهندسی انتخابات و دستکاری آرا برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع نامزد مورد نظر علی خامنه ای رهبر ایران می باشد که یکی از نامزد های ائتلاف سه گانه  "ائتلاف برای پيشرفت" می باشد که بنا به گفته ولایتی در آینده توسط رهبر و طبق نظر وی مشخص خواهد شد. مهندسی انتخابات هم توسط این طیف در قبل از انتخابات به احتمال زیاد با رد صلاحیت های گسترده نامزد هایی که تفکرات و نظراتی متفاوت با رهبر ایران دارد بوقوع خواهد پیوست. در موقع اجرای انتخابات هم ممکن است حکومت با تکیه بر زور اسلحه سپاه و سایر نیروهای نظامی و امنیتی، خرید آرا مردم از طریق دادن امتیازات به افراد جامعه بویژه برای قشر کم درآمد، دور نگهداشتن ناظران مخالف و مستقل از سر صندوق‌ها و با دستبرد در آرای اخذ شده صندوق های مراکز اخذ رای در بیرون آمدن نام نامزد مورد نظر محافظه کاران حکومتی نزدیک به علی خامنه ای از صندوق نقش کلیدی ایفا بکند. بعد از انتخابات هم اگر اعتراضی از طرف مردم و طیف های مختلف به نتیجه انتخابات بوقوع پیوندد، همانطوری که صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و فرماندار تهران هشدار داده با استفاده از قدرت سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی بشدت سرکوب نماید.

در واقع هدف سپاه از دخالت در انتخابات بکرسی نشاندن رئیس جمهوری کاملا مطیع سپاه و ذوب در ولایت فقیه می باشد. سپاه پاسداران بمنظور یکسان سازی حکومت، محو تکثر گرایی با حذف تمامی گروه های سیاسی رقیب و منتقد از صحنه سیاسی کشور،ایجاد جامعه کاملا بسته و گسترش توتالیتریسم دینی با تکیه بر قدرت نظامی این نهاد نظامی و سایر نهادهای امنیتی، مهندسی انتخابات آینده را برای تحکیم پایه های قدرت در کشور ضروری می داند. در صورت وقوع چنین امری یعنی موفقیت سپاه در دستکاری و مهندسی انتخابات و اعلام نامزد طرفدار خود و ولایت فقیه به عنوان پیروز انتخابات سپاه پاسداران در نظر دارد تمامی ارگان ها و نهادهای سیاسی و زیر ساخت های اقتصادی کشور را بطور کامل تحت کنترل خود بگیرد و در حقیقت این نهاد نظامی با ایجاد یک سیسم الیگارشی تمام عیار حول محور ولایت فقیه در فکر تحمیل اراده و تفکر اقلیت حاکم بر اکثریت جامعه ایران است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سایت ایران بریفینگ

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.