رفتن به محتوای اصلی

ورشکستگی کشاورزی و شورش کشاورزان!
03.03.2013 - 23:56

شورش کشاورزان اصفهان و گوشمالی چماقداران رژیم فقها توسط کشاورزان حکایت از خشم فروخفته ملت ایران دارد. ملتی که در فقر، فلاکت، تبعیض، سرکوب و حاکمیت نکبتبار جمهوری اسلامی سخت ترین شرایط را تحمل می کنند و جائی که کارد به استخوان میرسد؛ سر به شورش بر میدارند و چنین باد!

واقعیت اینست که از صدقه کوههای سر بفلک کشیده بختیاری، آب های زاینده رود و کارون، اصفهان و خوزستان سیراب می شوند و سیرابی آنها بقیمت تشنگی بخش بزرگ مناطق بختیاری ست.

اما مشکل کشاورزان بختیاری در دو سوی زردکوه و مشکل کشاورزان خراسگان ، برنجکاران شمال و ... تنها آب نیست. کشاورزی ایران نیز چون صنعت به ورشکستگی کشانده شده است و یا بزبان دقیق تر زیر سلطه پان اسلامیست ها مجال صنعتی شدن نیافته است.

چرائی سرنوشت کنونی کشاورزی در سراسر کشور را باید در سیاست های ویرانگرانه جمهوری اسلامی یافت. در فردای سرنگونی رژیم ستم شاهی، روحانیت شیعه با پشتوانه بازار و عقب مانده ترین بخش های جامعه، قدرت سیاسی را تسخیر کردند.

همه قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی در دست قشر انگل روحانیت قرار گرفت. قشری که با کار و تولید بیگانه بوده و کشور چراگاهی برای آنها و بورژوازی دلال شد. این دو نیرو توان سازماندهی اقتصاد صنعتی و کشاورزی صنعتی و مدرن را نداشت و 34 سال از درآمدهای نفتی، معادن و تجارت و ...ارتزاق کردند.

احمد توکلی رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته با استناد به آمار رسمی دولت نتیجه گرفت، میزان وابستگی ایران به واردات محصولات کشاورزی در پنج سال نخست دولت احمدی‌نژاد از ۳۵ به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

دولت در اردیبهشت ماه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص داد.  «خبرگزاری مهر در خبری با عنوان اعلام قیمت خرید تضمینی سیب زمینی کشاورزان را دچار شوکه کرده است می گوید، « بر اساس مصوبه شورای اقتصاد خرید تضمینی در گلستان ۱۳۰ تومان به ازای هرکیلوگرم اعلام شد. این درحالی است که میزان هزینه تولید این محصول بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تومان (برای هرکیلوگرم) بوده است و قیمت این محصول در بازار نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گزارش شده است.

به گفته کشاورزان قیمت اعلام شده نصف هزینه های تولید است و کشاورزان در صورت فروش محصول با این قیمت متضرر می شوند.

بالا بودن هزینه های تولید، حمل و نقل، مشکل در عرصه بازاریابی از دیگر مشکلات کشاورزان است. وجود مشکل در عرضه و بازرگانی، قیمت پایین محصولات، حضور دلالان و واسطه ها موجب شده تا سیب زمینی کاران گلستان نگران فروش محصولاتشان باشند ». این کشاورزان از مسئولان استان خواسته اند برای رفع مشکلات بازرگانی این محصول تدبیر ویژه ای اتخاذ کنند.

رسانه های حکومتی نوشتند: در حال حاضر تولیدات شیر گلپایگان از ۶۰۰ تن به ۱۵۰ تن رسیده است چرا که دامداران معتقد هستند که میزانی که برای تولید شیر هزینه می‌کنند، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که شیر خود را به قیمت ۹۰۰ تومان به کارخانجات بفروشند.

کارخانه تولید لبنیات پگاه گلپایگان نیز همواره بیان می‌کند که اگر بخواهیم شیر را از دامداران گران خرید کنیم، نمی‌توانیم محصولات خود را در کشور و منطقه به خوبی عرضه کنیم.‌

وی درادامه به خرید گندم در شهرستان اشاره کرد و گفت‌: «در شهرستان گندم از کشاورزان ۴۲۰ تومان خریداری می‌شود در حالیکه مجلس تصویب کرده است، باید گندم از کشاورزان ۶۵۰ تومان خریداری شود. ولی نمی‌دانم چرا دولت به بخش کشاورزی توجه نمی‌کند.»

افزایش جهشی قیمت ماشین های کشاورزی، کودهای شیمیائی و ... کشاورزی را به ورشکستگی رسانده است. سیاست های جمهوری اسلامی اساسن ناظر بر فربه تر شدن بخش دلال در بازار بوده است. 

به گزارش فارس در 9 ماهه نخست سال جاری برنج به ارزش 975 میلیون دلار و یک هزار و 170 میلیارد تومان وارد کشور شده است و سود 75 درصدی آن نصیب واردکننده و دلال شده است.  

در 9 ماه نخست سال جاری 837 هزار و 462 تن برنج وارد کشور شده است که تفاوت 1500 تومانی در هر کیلوگرم برنج حدود 1255 میلیارد تومان می‌شود.  

تولید برنج کشور نیز امسال به 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده که طبق نظر کارشناسان با میزان برنجی که وارد کشور شده است بیش از نیاز کشور است و سیاست واردات برنج از هند و پاستان ادامه دارد.  

در چنین بستری که جمهوری اسلامی فراهم کرده است، کارد با استخوان کشاورزان میرسد، لوله اب بسوی یزد قطع میشود و حق آبه بهانه برای شورش میگردد!

از سوی دیگر یزدی ها نسبت به بستن آب معترض شده، چرا که « آب انتقالی از خط لوله اصفهان به یزد از روز شنبه 5 اسفند قطع شده و آب در یزد جیره بندی شده است»  و استاندار یزد اظهار داشت: « آب، معادن و سایر منابع طبیعی جزء انفال بشمار می آیند و همه حق استفاده از این نعمات الهی را دارند»

انفال به معنای غنیمتها که از کفار گیرند. و معلوم نیست که منظور استاندار یزد از کفار کیانند؟ او اظهار امیدواری کرد تا مشکل با پادرمیانی خامنه ای حل گردد ولی از آنجا که بحران کنونی ریشه در تخریب 34 ساله اقصاد و کشاورزی دارد، حتی با ظهور امام زمان هم مسائل جامعه و کشور حل نخواهند شد و شورش های گرسنگان در شهر و روستا و تلاطم های بزرگ سیاسی اجتماعی اجتناب ناپذیر بنظر میرسند.

سرنوشت ایران فردا با تغییر ریل سیاست، لایروبی تفاله های جامعه (کلیت جمهوری اسلامی) و ایجاد اراده ای واحد، دمکراتیک و سوسیال گره خورده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.