رفتن به محتوای اصلی

بازداشت یکی از اعضای شورای آزادی لرستان به اتهام تجزیه طلبی
21.02.2013 - 21:33

به اتهام "تجزیه طلبی" و ارتباط با حزب دمکرات کردستان ایران

یکی از اعضای اصلی شورای آزادی لرستان ( شال) بازداشت شد

رسانه های خبری در داخل ایران روز چهارشنبه 20-2-2013 از بازادشت یکی از اعضای اصلی شورای آزادی لرستان (شال) در این کشور خبر دادند. به گزارش سایت «سراج۲۴» به دنبال اقدام تعدادی از ساکنان شهرستان سراب به ایجاد حزبی باعنوان شورای آزادی لرستان (شال) به هدف جدایی این استان از ایران، یکی از بنیانگزاران این تشکل سیاسی هنگام بازگشت ازعراق دستگیر شد.

به نوشته این سایت اصولگرا این تشکل سیاسی از حزب دمکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری الهام گرفته، درحال تعبئه و جذب نیرو و همچنین تهیه نقشه و پرچم برای لرستان، به سبک حزب دمکرات کردستان ایران بوده است. این سایت می افزاید شخص دستگیر شده که به عراق متواری شده بود بیش از پنجاه روز در مقر حزب دمکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری حضور داشته و کلیه آموزش‌های نظامی، عقیدتی حزب را سپری کرده است. سایت یادشده اشاره ای به نام شخص دستگیر شده ویا منبع خبر خود نکرده است. العربیه. نت در گفت وگویی با نوری حمزه خبرنگار و کارشناس امور سیاسی و مسائل قومی در ایران، جزئیات این خبر را جویا شد.

نوری حمزه در پاسخ گفت:" به نظر من این دستگیری ها با هر عنوانی که از سوی مسئولان ایران مطرح شود در واقع در راستای افزایش رشد آگاهی سیاسی و فرهنگی ملیتهای ایرانی و تلاش آنها برای تشکیل سازمان های مدنی، فرهنگی و سیاسی به منظور دفاع از آنچه که خود "حقوق فرهنگی سیاسی در برابر ستم ملی" می نامند اتفاق می افتد". نوری حمزه با اشاره به اینکه "ملیت" لر دارای ویژگی های فرهنگی متعلق به خود است گفت:"فرهنگ، زبان، فولکلور و تا حدودی آداب و رسوم لرها مانند دیگر اقوام به حاشیه رانده شد. در زمینه حقوق اقتصادی مناطق لرستان از مناطق محروم به شمار می روند و در زمینه حقوق سیاسی نیز جنبش لر به واسطه سرکوب دولتهای مرکز تاکنون نتواسته هویت مستقلی برای خود تعریف کند." وی در ادامه افزود:"در نتیجه سلطه مستقیم مرکز و به تحلیل رفتن پتانسیل این جنبش دچار نوعی ایستایی گردید. ا

ما از طرفی در سایه رسانه ها و ارتباطات وسیع اینترنتی و بروز هویت های ملی –قومی به شکل گیری سازمانهای جدیدی در میان ملیت های ایرانی شده است به گونه ای که برخی اقوام مانند لر و گیلک که تا چندی پیش طبق تعریف های حکومتی در زمره ملیت فارس به شمارمی آمدند امروز شاهد چرخش آنها و بازگشت به هویت منحصر به فرد آنها هستیم". کارشناس مسائل قومی در ایران با اشاره به اتهام این شورا به تجزیه طلبی گفت:" جمهوری اسلامی در تنگنایی قرار گرفته است که این تنگنا به صورت مثلثی سه ضلعی آن را به چالش کشانده است. یکی از مهمترین ضلهای این مثلت جنبش ملیت های غیر فارس است که تشکیل دهنده تعریف" ملت- دولت" در این کشور هستند.

حال اگر در این رکن اساسی خللی ایجاد شود معنایش آن است که کلیت ایران به چالش کشیده شده است به همین دلیل مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی ایران پس از دستگیری شماری از اعضای این شورا از آنها به عنوان تجزیه طلب یاد کردند. البته رسانه های دولتی نیز بدون هیچ نوع آگاهی از مانفست این شورا در اخبار خود از آن به عنوان افراد تجزیه طلب نام بردند".

نوری حمزه همچنین گفت:"البته ملیت لر در گذشته مانند همه ملل ایرانی به صورت مسالمت آمیز وحتی مسلحانه در برابر دولت های مرکزی مقاومت کرده اما در حال حاضر مبارزه آنها تنها در داخل منحصر به تشکیل موسسات مدنی و فرهنگی است" در خارج مهمترین نهاد سیاسی این قوم به نام "حزب اتحاد بختیاری و لرستان"، فعالانه در کنار سایر قومیت های ایران در کنگره مليتهای ايران فدرال عضویت دارند و به فعالیت سیاسی خود در سطح بین المللی مشغولند.

منبع: العربیه فارسی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.