رفتن به محتوای اصلی

سرزنشِ قربانی
07.02.2013 - 13:25

 رسانه‌ها از آن‌ها به عنوان «شیاطین ورامین» یاد می‌کنند؛ دو مردی که زنان را در ورامین و اطراف آن به بهانه مسافرکشی سوار اتومبیل خود کرده، به مناطق پرت و متروکه برده، و پس از تجاوز جنسی و ربودن پول و زیورآلاتشان، زنان را در بیایان رها می‌کرده‌اند. تا کنون یازده زن از «شیاطین ورامین» شکایت کرده‌اند. روزنامه قانون به نقل از  فرمانده انتظامی شرق استان تهران نوشته است بازرسی خانه‌های متهمان نشان می‌دهد که تعداد قربانیان بیشتر است اما زنان قربانی از ترس آبروی خود تاکنون حاضر به شکایت نشده‌اند.

پرونده این ربودن‌ها و تجاوزات زنجیره‌ای چندی پیش به دنبال شکایت یکی از قربانیان گشوده شد. زن در دادسرای ورامین گفت: «شامگاه دیروز از ورامین سوار یک دستگاه پراید شدم تا به تهران بروم. غیر از راننده یک پسر جوان هم روی صندلی عقب نشسته بود. پس از طی مسافتی در محلی خلوت راننده از مسیر اصلی خارج شد و همدست او با تهدید چاقو سر مرا به زیر صندلی برد. دو مرد شیطان صفت سپس من را به یک اتاقک مخروبه در باغی برده و در آنجا مورد آزار و اذیت قرار دادند. آن‌ها پس از سرقت پول و طلا‌هایم مرا در محلی خلوت‌‌ رها کرده و گریختند».

نمونه‌ها بسیارند

متهمان دو جوان 21 و 22 ساله و ساکن ورامین هستند که در برخی موارد همدست سومی هم داشته‌اند. دو تن از متهمان متاهلند. شکایت قربانیان دیگر و تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که نحوه‌ی کار شیاطین ورامین در موارد مختلف مشابه بوده است. تحقیقات پلیس در رابطه با این پرونده ادامه دارد.

گرچه پرونده‌ی «شیاطین ورامین» تازه‌ترین مورد ربودن زنان وتجاوز به آنان است که در رسانه‌ها بازتاب یافته، اما پدیده ربودن زنان، تجاوز به آن‌ها و رها کردنشان منحصر به این مورد نیست. مروری گذرا به اخباری که هرچند یکبار به رسانه‌ها راه می‌یابد نشان می‌دهد که عدم امنیت اجتماعی زنان

تهران –  مرد 28 ساله‌ای بنام مهدی به اتفاق همدستش دختري را در كنار پل يادگار امام با چاقو تهدید کرده، ربود و به او تجاوز کرد. مهدی به ربودن 13 مرد وزن دیگر نیز متهم است.

 اسدآباد شهریار – چهار عضو یک باند زورگیری پس از شکایت یک دانشجو دستگیر شدند. آن‌ها اعتراف کردند با شناسایی افرادی که در ساعات شب به تنهايي منتظر تاكسي ايستاده بودند آنها را سوار و «با تهديد چاقو و قمه از آنان زورگيري مي كرديم و به چند زن نيز تجاوز كرديم».

تهران – دو مرد که متهم هستند 10 زن جوان را ربوده و مورد تجاوز جنسی قرارداده‌اند، به شلاق، زندان و اعدام محکوم شدند. آنان زنان را به بیایان برده، وادار به مصرف ماده مخدر شیشه می‌کردند و سپس به آنان تجاوز میکردند.

لواسان – سه مرد زنی را در مقابل چشمان همسر و دو فرزندش مورد تجاوز حنسی کردند. هدف آن‌ها انتقام‌جویی از شوهر زن، کارفرمای سابق سه مرد بود که آن‌ها را اخراج کرده بود.

تهران -  شش مرد در حال تجاوز به یک زن در جنوب تهران دستگیر شدند.

تهران – سه جوان که خود را مامور بسیج معرفی کردند، زن جوانی را در مقابل یک رستوران بزور سوار اتومبیل خود کردند. آن‌ها زن را سه روز در خانه‌ای محبوس کرده و به او تجاوز کردند.

اخبار تجاوزات دسته جمعی چند مرد به زنانی که در یک میهمانی در باغی خصوصی در خمینی شهر حضور داشتند، و خبر تجاوز 50 مرد به یک زن در شهر کاشمر نیز هنوز در خاطره‌ها زنده است.

عدم امنیت اجتماعی زنان

تجاوز جنسی وحشیانه‌ترین شکل اعمال خشونت علیه زنان است، اما تنها شکل آن نیست. تجاوز جنسی را هر زنی تجربه نمی‌کند. اما اشکال دیگر خشونت جنسی، با زندگی روزمره بسیاری از زنان گره خورده است. خشونت جنسی و عدم امنیت اجتماعی بطور سیستماتیک زندگی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

قوانین تبعیض آمیز و تزریق فرهنگ زن ستیز به جامعه،  نه تنها زنان را در چارچوب خانواده در معرض انواع خشونت قرار می‌دهد بلکه عرصه زندگی اجتماعی را بر آنان تنگ می‌کند. زنان بمحض خروج از خانه، هر لحظه در معرض بازخواست انواع گشت‌های ارشاد، عفاف و حجاب و غیره قرار می‌گیرند که با خشونت، آزادی فردی زنان را که پایه‌ای‌ترین آن آزادی پوشش است، زیرپا می‌گذارند.

در بطن این شرایط هر مردی نیز خود را به تحقیر جنسیی زنان مجاز می‌داند. بکاربردن الفاظ رکیک علیه زنان، آزار جنسی در خیابان، در وسایل نقلیه عمومی و تحقیر و آزار جنسی در محیط کار اجزای دیگر مساله هستند. در چنین شرایطی است که مردانی هم در اثر محرومیت‌های جنسی، اختلال روانی یا به این سبب که هر زن غیرچادری را یک روسپی تلقی می‌کنند، به تجاوز حنسی علیه زنان دست می‌زنند.

سرزنش قربانیان

هنوز واکنش برخی از مقامات و روحانیون به حمله چند عنصر حزب‌الهی به یک مهمانی در خمینی شهر و تجاوز به زنان در خاطرها باقی مانده است. عناصر حزب‌الهی مردان حاضر در میهمانی را زندانی کرده و به زنان تجاوز کردند. صداهای بسیاری از درون حکومت و روحانیت زنان را سرزنش کردند که «پوشش نامناسب» داشته‌ و در یک میهمانی مختلط به رقص و شادی مشغول بودند.

در جامعه‌ای که فرهنگ مسلط آن زنی را که مورد تحقیر و خشونت جنسی قرار گرفته، محکوم می‌کند، قربانیان آزارهای جنسی و تجاوزات اغلب سکوت را ترجیح می‌دهند. در جامعه‌ای که حضور زنان در اجتماع  تهدیدی اجتماعی تلقی می‌شود، بخش عمده‌ای از زنان از طرح شکایت صرفنظر می‌کنند. آن‌ها می‌دانند طرح شکایت یعنی به جان خریدن سرزنش.

 فرمانده انتظامی شرق تهران در رابطه با پرونده «شیاطین ورامین» و زنان قربانی همین روش را بکار می‌گیرد. او میگوید: «پلیس بار‌ها به شهروندان به خصوص زنان و دختران جوان هشدار داده است برای تردد در شهر از خودروهای مسافربر شخصی و نا‌شناس استفاده نکنند. متاسفانه بی‌توجهی به این هشدار جدی پلیس باعث وقوع جرایمی تلخ در سطح جامعه می‌شود.». از دولت و جامعه سلب مسئولیت می‌کند و می‌گوید اگر زنان سوار خودروهای شخصی نشوند، اتفاقی برایشان نمی‌افتد و یازده زنی که ربوده، مورد تجاوز قرار گرفته و اموالشان غارت شده، خود مقصرند که به هشدارهای پلیس توجهی نکرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.