رفتن به محتوای اصلی

با روش خاله خرسه ایران میمیرد
27.01.2013 - 07:40

pappak khoramdin

دلیل واپس ماندگی ما عقب افتادن از فرهنگ غرب نیست ، بلکه به دو ر افتادن از فرهنگ خودمان است . امید وارم بخت یار ما باشه این دفعه ... زرتشتیان اتحاد دینی به وجود آوردند که جلوی تهاجم روم رو که پرچم دار مسیحیت شده بود و تا ارمنستان آمده بودنند بگیرند، دسته آخر در ضعف ترین موقعیت جنگ رو به عرب ها باختند. اتحاد دینی دوم در زمان شاه اسما عیل و پسرش. جنگ را به محموده افغان و تیمور لنگ باختند خدا بخیر کنه این دفعه. ترا به انسانیت قسم در گذار این قرن ها به ما خیلی بد گذشته ما ملت بد بختی هستیم خیلی خیلی بیچاره هستیم. شما تجزیه طلب ها ترا به انسانیت قسم ببیند این اقوام ایران رو بلوچ ،کرد ،لر خوزستانی،آذری، ما ها در فقر بد بختی زندگی میکنیم

دیدی زلزله آذربایجان رو؟ حکومت و دولت کاری کردند؟ این مردم بودند که به یاری آمدند.ما باید روی پی خودمان بایستم قبله ما نباید مسکو.لندن، پاریس باشد، نباید خود زنی کنیم. در حال حا ضر این بختک جمهوری اسلامی است که باید ازش خلا ص بشیم
آ.ائلیار عزیزم اگه تو خودت رو تافته جدا بافته می دونی اما بدون ما همه با هم متحد هستیم هر روز هم بایداتحاد ما بیشتر بشه لطفآ تضعیف نکنید.همین لغت فارسی خودمون "داده" که جمع ا ون میشه داده ها رفته ا ون ور شده data یعنی مجمو عه داده ها.حالا اگر داده ها صحیح باشه پس نتیجه و جواب هم صحیح میشه.

آ.ائلیار جان ما آذری ها عاشقان ایران، به زبان شیرین آذری به کلاه میگیم پاپاق که به ق ختم میشه البته بورک هم میگن. اما اسم من پا پاک است که به ک ختم میشه.نمیدونم تو جنگ ٩ ساله بو دی یا نه که فتنه خمینی بود و همه ٩٩% . انها برای ایران مردند نه برا ی اسلام.بهر حال عرب ها به ایران که در ضعیف ترین موقعیت بود از دست موبدان زرتشتی که مثله همین آخوندهای ما بودند. وقتی آمدند و کشتار کردن تا به امروز و با اسلام به هویت عربی رسیدند.به زبان عربی " پ " نمیتوانستند بگویند لغته بابا "پاپا" بوده و پاپا ک خرم دین بوده که شده با بک.

همین لغت " پ " در جنگ ٩٠درصد ترافیک بیسیم رواشغال میکرد چون عراقیها نمیتوانستند بگن.دو ست گرامی من حتما به موزه رفتی در موزه اشیا هما ن سر زمین و یا افتخا را ت همان مردم را به نمایش برای عموم میگذراند که نشان گر اصا لت و دارا یی آنهاست  ، و نه هویت و و وی آنها.مثلا پاکستان کشورتقلبی ازبلوچ ها و هندوها گرفتن گذاشتن انجا بعد میگن پاکستان یعنی کشور پاکان. این در مو د اشیا بود. اما آشپزی ،لباس ،رقص و موسیقی همه بیانگر این موضوع است.
همین دا ستان هم تر کیه داره از کرد ها و ما ایرانی ها و و و اما چیزی از خودش نداره.آشپزی ،لباس،رقص وموسیقی همه رواز کردها و ما ایرانی ها میگیره اسمه شو میزاره تر کیه اما ما که میدونیم چرا چون اصا لت داریم . 

٤ کشور داریم . با قدمت هزاره ای وجود داره. ایران ،چین ،مصر،هند. همین اسم چین رو ایران گذشته اسم دیگری داره در بین خودشان. اما این ترک ها همون مهاجمینه آسیا مرکزی هستند اقوام آلتائيك (مغول و ... و شبه زرد ها) كه از دو سوي، تا آناتولي پيش آمدند و دو امپراتوري گسترده در خاورميانه از جمله در ايران (سلجوقيان) و در آناتولي (عثماني ها) تاسيس كردند كه متعاقب آنان چنگيزيان هم وارد شدند و با سنتز اسلام عثمانی را به وجود آوردن و چه کار ها که نکردن که خجالت آور است .
ا ینگلیسها هم جور پلاس اون ها رو جمع کردن و پرچم اسلام رو دادن به خا نو ا ده سعو دی ها که در عربستان راهزنی و و و میکردن تو فیلم لورانس عربستان قشنگ نشون میده. حالا این ترک ها کم میرن و به دنباله اصلات میگردن سینه آذر بایجان رو میزنند. آذر ی آذری میکنن .آذربا یجان هم که میدونید در ایران عزیز است و بس .

روسها میخوان بالا بکشن. یادت میاد ؟ پوتین آمد ایران برای اولین بار و به خامنه ای گفت هرکی به اندازه زورش هف بزنه . از ناتوانی حکومت جمبوری اسلامی و دولت تابع ، این دریای خزر را بالا کشید . اما نمیتونند . امید وارم از دست این جمهوری اسلامی خلاص بشیم بعد.اما در خلاء ایران،داران جولون میدن. ما هم از همه طرف زیر فشار هستیم. ازغیاب ایران هم داران هد ا کثر استفاده و سوداستفاده میکنند . مرز ها ی سیاسی فرهنگی ایران بسیا ر گسترده اس.یادت میاد ستار خان یه وقتی به روس ها چی گفت ؟ما ملت ایران زمین با کلیه اقوام ساکن در ان با ید در مورده تاریخ و گذشته خودمان آگاه باشیم . که دوباره این مصیبت ها تکرار نشه . و این تاریخ قد رت مندان و بخش بزرگی از ان گستره جعلیا ت است . اما تاریخ حقیقی سینه به سینه در نزد مردم میماند. در زبان گفتاری ما میماند...

آ.ائلیار

پاپاک خرمدین عزیز، خواهش میکنم موقع نوشتن کسره را به «ه» تبدیل نکنید. بهم زدن رسم الخط فارسی امکان خواندن متن را از خواننده میگیرد و ممکن است باعث عدم انتشار کامنت شود. با اجازه کمی متن را ادیت کردم که قابل خواندن باشد. امیدوارم شما هم مثل ایرانخواه گرامی احساس نکنید که من خواسته ام هویت خاصی را به شما تحمیل کنم. شما حق دارید هر طور که دوست دارید خود را بنامید و برای من عزیز و محترم است. هم اسمتان و هم هویت آذری شما. و اما در مورد موضوعات- درخیلی چیزها با شما موافقم از جمله: ما مردمان گوناگون ایران نگوبخت و بیچاره ایم. اکنون و در طول تاریخ. حکومت ایران بدبختی بزرگ ماست. مردمان ایران باید با سعادت زندگی کنند. اتحاد داشته باشند. نباید نیروها در مقابل حکومت و خارج تضعیف بشود. ایران نباید تکه تکه بشود. ارزش فرهنگهای خودمان را بدانیم. آزادی و رفاه داشته باشیم درگیر جنگ و اختلافات داخلی نشویم. درصلح و دوستی و پیشرفت زندگی کنیم . اینها آرزوهای نیک است و من هم آنها را نه تنها برای مردمان ایران بلکه جهان هم آرزومندم. 
اما اینجا دو مسئله هست:

1- من موافق خوشبخت کردن یکی- توسط زور نیستم. در عوض با « انتخاب» خود شخص که میتواند یک مردم هم باشند- موافقم.
2- اگر راه حل درست مشکلات را جمعی نتوان یافت باز بدبختی در انتظار ماست. 

گویند: خرسی با پسری دوست بود - و او را خیلی دوست داشت- برای دور کردن مگسی از او- که خوابیده بود- سنگ بزرگی را روی صورت دوستش کوبید! و بدبختی و فاجعه آفرید.یعنی دوست داشتن بود- حفاظت بود- اما روش و راه غلط بود. حالا وضع ایران هم همینطور است. راحل حکومت اینست: 
1- فضای باز سیاسی و انتخابات آزاد. 
2- در غیر اینظور « انفجار انقلاب» فرا خواهد رسید . اما بعد چه میتواند پیش بیاید؟ 
1- تأمین تمام و کمال حقوق مردمان مختلف ایران
2- یا عدم تأمین این حقوق. 
در حالت عدم تأمین تمام و کمال حقوق مردمان مختلف ایران« جنگ داخلی» تکه تکه شدن ایران- دخالت خارجی - یعنی بدبختی در انتظار ماست .
از دست هیچکس هم کاری برنخواهد آمد. راه حلها روشن است . 
متأسفانه هم حکومت ایران وهم «مخالفان تأمین حقوق کامل» - یا «موافقان تأمین حقوق ناقض»- و همیطور « چلبی سازان» کار خاله خرسه را انجام میدهند. 
و باز بدبختی در انتظار ماست. 
سخن من اینست « فضای باز سیاسی-آزادی زندانیان سیاسی- انتخابات آزاد- تأمین حقوق کامل مردمان گوناگون- با انتخاب و رأی خودشان در همه موارد» . 
اما کسانی که روش دوستی خاله خرسه را ادامه میدهند- اگر نیرو داشته باشند- ایران را برباد خواهند داد. این یعنی جنگ داخلی و تکه تکه شدن ایران. و دریای خون و کشته.
آرزو میکنم هرگز چنین چیزی پیش نیاید. امیدوارم روشنگران به این مسایل توجه کرده عاقبت مسایل را با دیگران درمیان بگذارند. 
ایران با روش خاله خرسه میمیرد.

ایرانخواه

آقای ائلیار، چرا می خواهید با زور به دیگران هویت تحمیل کنید؟ زمانی که کسی با صراحت می گوید من آذری هستم نه ترک، چرا خشمگین شده به مسخره گویی و توهین روی می آورید؟ (اشاره به کامنت شما در پاسخ به آقای پاپک خرمدین) آیا این آزادی را برای انسان ها نمی پذیرید که خود را به هویت دلخواه خود بنامند؟ از سوی دیگر فرموده اید: " ما در آذربایجان - منظورمردم -خودمان را ترک مینامیم " ! شما به چه حق با "ما" نامیدن شخص خود از سوی میلیون ها هم میهن آذربایجانی اعلام هویت می کنید؟ این است منطق دموکراتیک شما؟! بسیاری از آذربایجانیان، بویژه دانش آموختگان و تاریخ خواندگان، خود را ترک نمیدانند و از ترک نامیده شدن آزرده می شوند. مسئله خوار شماری ترکان نیست که اینان نیز ملتی هستند قابل احترام چون دیگر ملل و اقوام. اما هویت و چیستی قومی و فرهنگی چیزی نیست که شما بتوانید با زور به انسان ها بچسبانید.

آ.ائلیار

ایرانخواه عزیز، بهیچوجه اندیشه ام این نیست و نبود که پاپاک گرامی حق ندارد خود را «آذری» بداند. هر انسانی حق دارد خودش را آنطور که دوست دارد بنامد. وقصدی در تحمیل «هویت» هم درکار نبود. و نه هیچ تحقیر و توهین و خشمی. بل جدی بودن موضوع درمیان بود. و متن نوشته هم آنرا نشان میدهد، که من پرسشهای ایشان را چقدر جدی گرفته ام.هرکس هر هویتی دوست داشت میتواند داشته باشد. اینهم طبیعی ست.
بله گفتم ما- منظور مردم- خود را ترک مینامیم. این به معنی آن است که من « وضع» و «پدیده» ی «خود نامیدگی» را که بین مردم آذربایجان هست «گزارش» میکنم. و ربطی به این ندارد که این یا آن فرد خودش را چه بنامد یا ننامد. به صحت گزارش خود تأکید میکنم. و میافزایم که این «ترک گفتن» فاقد بار « ترکیسم» یا ایده لوژی ست. منهای کسانی که خود را ترک با بار ایده لوژیکی یا ترکیسم مینامند که اشخاص سیاسی هستند.

ترک گفتن مردم به معنای این است که «زبانم ترکی آذربایجان است. و از خانواده ترکی زبان آذربایجان هستم.» « آذری» نام و واژه ای ست که در بیرون از آذربایجان در مورد مردم آذربایجان استعمال میکنند. درترکیه- و بین فارسی زبانان و ...هیچ فرد بیسواد یا کم سواد یا غیر روشنفکر یا عادی در آذربایجان خود را آذری نمینامد. اصلاً نمیداند «آذری» یعنی چه. راحت میگوید ترکمTürkəm». « تورکوخ Türküx» و « آذری یئخ Azəri-yix» نمیگویند. «آذربایجانلییام Azərbaycanlıyam آذریایجانی هستم» . گفتنش عادی ست.حالا «ترکیستها» هم از این موضوع بهره میبرند که ایده لوژی ترکیسم را در بین فعالان مدنی سیاسی جا بیندازند که مسئله دیگری ست. اینکه اشخاص روشنفکر خود را چه مینامند سلیقه و فکر خاص خودشان است و چیزی را « براساس فلسفه خود» برگزیده اند و ربطی به گزارش من از «خودنامیدگی مردم» عادی ندارد. این روشنفکر است که به دنبال هویت است- و مسئله ی دیگری ست. 

شما میتوانید به مقاله معنی فرهنگ درترکی و فارسی نگاه کرده و نظرم را در مورد فرهنگ و هویت ملاحظه کنید.http://www.iranglobal.info/node/15067 
برای تکمیل شدن سخنم میافزایم که « آذریسم» بخشی از ایده لوژی « پان ایرانیسم» است و روی دیگر سکه « ترکیسم» میباشد. مردم آذربایجان را این دو ایده لوژی به این سو آن سو میکشند. و کار شناخته شده ایست. اما روشنگر نقاد این دو مسئله میگوید :
« آذربایجانلی یام - دلیم آذربایجان ترکی سو دور- اؤز باشیمی دولاندیرماق ؤز ایشیمدیر
Azərbaycanlıyam- dılım azərbaycan türküsüdür-Özbaşımı dolandırmaq- öz işimdir
آذربایجانی هستم. زبانم ترکی آذربایجان است- اداره ی امورم، کار خودم است»

توجه شما را به اعتراض عظیم مردم آذربایجان به کاریکاتور توهین  آمیز جلب میکنم- که  بزرگترین تظاهرات در آذربایجان نامیده شده است. در این اعتراض سراسری مسئله «ترک بودن» بود و نه «آذری بودن». شعار « هارای هارای من ترکم» تنها شعار معتریضین بود. این شعار سه چیز را نشان میداد: 1- از سوی مردم عادی داده میشد که بار ترکیسم نداشت. 2- از طرف بخشی از فعالین داده میشد که بار ترکیسم داشت. 3- تظاهرات نشان داد که مردم عادی خود را ترک مینامند. و نباید به آنها توهین کرد.
دوستان روشنفکر من و شما بر اساس فلسفه سیاسی یی که دارند خود را چه مینامند مسئله ی دیگری ست. ما داریم از مردم عادی سخن میگوییم. و گزارش منهم وضع مردم عادی بود و هست. میلیونها مردمیکه  صاحب مرام و مسلک سیاسی نیستند.
برای من بسیار شگفت انگیز است که شما هویت ساده و غیر مرامی مردمی را که به صورت میلیونی در خیانانها فریاد زدند - و گفتند ترکیم-«انکار» میکنید! 
این دقیقاً دوستی خاله خرسه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.