رفتن به محتوای اصلی

انتشار «توهین و تحریف آشکار» آزادی و بیطرفی نیست
07.01.2013 - 20:03

 اخیراً  توسط یک کار بر کد دار به نام « زمان فیلی » در باره آقای رضا براهنی نویسنده معروف ویدئویی در سایت ایران گلوبال منتشر شده است. در این ویدئو « بهرام مشیری » خطاب به نویسنده ای که حضور ندارد بعد از «تحریف» سخنان  براهنی در مورد لیسیدن کاغد که آنرا به تخته سیاه تبدیل میکند میگوید « وجدان داشته باش!» . هر کسی که اندک آشنایی با زبان فارسی داشته باشد میداند که این سخن به معنی آنست که « وجدان نداری!». چنین سخنی خطالب به یک شخص حقیقی و حقوقی و انتشار آن خلاف مقررات سایت است. چرا که انتشار توهین در سایت ممنوعست. از سوی دیگر با توجه به مصاحبه براهنی تحریف سخنان او نیز توسط بهرام مشیری صورت گرفته و انتشار تحریفات آشکار نیز خلاف اصول سایت است. بهرام مشیری در «متن سخنان خود» مخالف تحصیل به زبان مادری ست. این مسئله هم حقوق بشر را نقض میکند. انتشار این ویدئو بنا به سه دلیل 1- توهین 2- تحریف آشکار؛ 3- نقض حقوق بشر در زمینه زبان مادری ؛ خلاف مقررات سایت است. 

آزادی مطبوعات به معنای انتشار توهین و تحریف و نقض حقوق بشر نمیتواند باشد. چنین درکی از آزادی مطبوعات نادرست است. اینگونه مطبوعات نه آزادند و نه بیطرف. چرا که در چهارچوبه انتشار توهین و تحریف و نقض حقوق بشر خود را عملاً زندانی کرده اند و حقوق زبانی بشر را هم نقض میکنند؛ از اینرو بدون اینکه خود متوجه باشند طرف نقض کرامت انسانی و حقوق بشری را میگیرند. ایران گلوبال با انتشار این ویدئو بدون توجه به «حرف و سخن و نظریه» عملاً هم توهین و تحریف را اشاعه داده و هم در «طرف نقض حق یادگیری زبان مادری» قرار گرفته است. 

استناد به تراژدی مرگ صمد بهرنگی هم به این دلیل که به سخن  نویسندکان بزرگ اعتمادی نیست  نمیتواند دلیل انتشار توهین و تحریف و نقض حقوق بشر باشد - ماجرای مرگ صمد بهرنگی تا کنون در هیچ دادگاه صالحه ای رسیدگی نشده و همچنان در هاله ابهام است. تا وقتی که این موضوع از نظر قضایی روشن نشده نباید پیش خود به قضاوت نشست و حکم صادرکرد . از سوی دیگر مسئله صحت و سقم سخن نویسنده نیست بل مسئله سر « تحریف» سخن در یک  سند است. با عنوان کردن عدم اعتماد به سخن نویسنده نمیتوان خلاف بودن « تحریف» یک سند را موجه نمود.

بنا به دلایل یاد شده من مخالف انتشار ویدئو تحریف سخن براهنی هستم و آنرا نقض حقوق بشر در زمینه حق زبان مادری، و موافقت عملی سایت با توهین و تحریف میدانم. بر این اساس نیز سایت عملاً نه آزاد است و نه بیطرف. آزادی و بیطرفی مرز دارد و بدون مرز به ناقض خود تبدیل میشوند؛ همچنانکه شده اند.

 اینکه « من موافق انتشار هر دو ویدئو هستم» به معنی اینست که «من موافق خلاف و غیر خلاف هستم.» این یعنی «تناقض آشکار». دوستانی که در این تناقض گیر کرده اند ضروریست که خود را از آن برهانند. چرا که سخن «متناقض» باطل است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!