رفتن به محتوای اصلی

نامه سرگشاده فعالانِ اجتماعی و فرهنگی ایران به حامد کرزای در موردِ صلاحیت علمی دکتر شریعتی
31.12.2012 - 18:25

 جمعی از فعالانِ اجتماعی و فعالانِ عرصه  فرهنگ و هنر ایران طی نامه ای به حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان , نگرانیِ خود را نسبت به ردِ صلاحیتِ دکتر حفیظ الله شریعتی جهت تدریس در دانشگاهِ کابل اعلام کردند

در قسمتی از این نامه که در اختیار ” کمپین صلح فعالان در تبعید“  قرار گرفته ؛ آمده است :  در حالی که وزارت تحصیلات عالی افغانستان مسئول قانونی پیگیریِ اعتبارِ علمیِ مدارکِ تحصیلی دانش آموختگان در افغانستان است، ردِ صلاحیت علمی ایشان، از سوی جایگاهی که مسئولیتی در این زمینه ندارد، و «پرسش برانگیز» خواندن این نتیجه ی تحقیقیِ دکتر شریعتی که «گویش هزارگی شاخه ای از گویش زبان فارسی است»، نگرانی هایی را برای ما ایجاد می کند
 
متن کامل نامه به شرح زیر است
 
 
رئیس جمهور محترمِ افغانستان، جنابِ آقای کرزای
ما جمعی از فعالانِ اجتماعی و فعالانِ عرصه ی فرهنگ و هنر ایران، ضمنِ عرضِ ادب و احترام، مراتبِ نگرانیِ خود را نسبت به ردِ صلاحیتِ دکتر حفیظ الله شریعتی جهت تدریس در دانشگاهِ کابل اعلام می کنیم.
ما بر آن ایم که فعالیت علمی و عملیِ افرادِ آگاه که در راهِ آزادی، عدالت و مبارزه با جهل و خرافه در جامعه تلاش می کنند، می تواند جامعه را به سمتِ شکوفایی و کاهشِ تضادهای طبقاتی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سوق دهد.
در حالی که جامعه ی افغانستان، همچون جامعه ی ایران، هم زمان فشارِ «رهایی از سلطه ی نظامِ جهانی سلطه» و نیز فشارِ رهایی از «تضادهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی» را تجربه می کند، فعالیت های علمی و عملیِ افراد آگاه در جامعه می تواند مسیر حرکت تاریخی این کشور برای رفع تضادها و نابرابری های مختلف را بگشاید. به طور قطع، شما نیز به این امر اذعان دارید که تجربه ی رفعِ این تضادها و مشکلات در جامعه ی افغانستان، از کوره راهِ دشواری می گذرد که جز با همت و تلاشِ مردان علم و عمل میسر نمی گردد.
لذا، مراتب نگرانی خود را نسبت به ردِ صلاحیتِ دکتر حفیظ الله شریعتی، جهتِ تدریس در دانشگاهِ کابل اعلام می کنیم. ایشان با تحقیقات گسترده ی خود و انتشار کتاب ها و مقالات متعدد در زمینه های فرهنگ شفاهی مردم افغانستان، ادبیاتِ معاصرِ افغانستان، تحلیل گفتمانِ روشنفکری در افغانستان، بررسی فرهنگ و ادبیات هزاره، نقد ادبی، مطالعات مردم شناسیِ اقوام مختلف افغانستان و امثالهم صلاحیت و جدیت علمی خود را در این راه نشان داده اند.
 
مسلماً، در حالی که وزارت تحصیلات عالی افغانستان مسئول قانونی پیگیریِ اعتبارِ علمیِ مدارکِ تحصیلی دانش آموختگان در افغانستان است، ردِ صلاحیت علمی ایشان، از سوی جایگاهی که مسئولیتی در این زمینه ندارد، و «پرسش برانگیز» خواندن این نتیجه ی تحقیقیِ دکتر شریعتی که «گویش هزارگی شاخه ای از گویش زبان فارسی است»، نگرانی هایی را برای ما ایجاد می کند. مسلماً وقتی مسائلِ قومی و زبانی با مسائلِ دولتی آمیخته می شوند، و دولت ها تلاش می کنند تا یکپارچگی خود را با تمایزاتِ فرهنگی و زبانی حفظ کنند، حقوق اقلیت های قومی پایمال می گردد و بی عدالتی ها و نابرابری های مضاعفی بر آنان تحمیل می گردد.
ما، جمعی از فعالانِ اجتماعی و فعالانِ عرصه ی فرهنگ و هنر ایران، ضمن ابراز نگرانی از بررسیِ صلاحیتِ علمی ایشان، امیدواریم، شما ضمنِ بررسیِ عادلانه ی صلاحیت علمی ایشان، اجازه دهید، جامعه ی افغانستان، از تلاش های علمی و عملی ایشان محروم نگردد و به نگرانی های اهالی فرهنگ و هنر ایران نسبتِ به عدمِ رعایت عدالت در مورد ایشان پاسخی قانع کننده دهید.
امضاء
داوود افتخار، مهدی بختی، خسرو صادقی بروجنی، ناصر جعفرزاده، امیر چمنی، سعید حسن زاده، بهمن خدادادی، محمد خانی، سحر رضازاده، هاشم رضایی، فوآد شمس، محمد جواد صابری، سیف الله صفری، ناصر غضنفری، سعیده علیدپور،سیدرضا قاضی، نفیسه زارع کهن، کیوان یحیا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.