رفتن به محتوای اصلی

آی آدمها ؛ هوتن کیان دارد می سپارد جان / ایران ؛ زندان مرکزی تبریز
21.12.2012 - 17:28

 آقای محمد مصطفایی از دیگر وکلای پرونده خانم سکینه محمدی میباشد که از پیش از دستگیری آقای کیان تا به امروز در نروژ به سر می برد. هوتن کیان اما, دیگر وکیل سکینه آشتیانی و نویسنده یک مقاله پژوهشی در نفی سنگسار میباشد که تنها یک روز پس از ارائه مقاله اش   که در دفاع  و پیگیری پرونده‌ موکلش تهیه شده بود؛ با حکم شعبه 19 دیوانی عالی کشور بازداشت میشود

گفته میشود که آقای کیان در این مقاله  به نفی صریح  نظریات آیت الله خمینی (رهبر سابق جمهوری اسلامی) پرداخته و حتی مشاجره لفظی شدیدی ما بین وی و آقای محسنی اژه‌ای در خصوص اطاله دادرسی پرونده‌های خودش صورت می‌گیرد‬.

 

یک روز بعد هوتن کیان وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ یک‌شنبه ۱۸ مهر 1389 در دفتر خود به هنگام ملاقات با دو خبرنگار آلمانی و پسر سکینه آشتیانی زن محکوم به سنگسار ؛ توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی استان آذربایجان شرقی بازداشت شد.

بازداشت شدگان پس از تفتیش دفتر هوتن کیان و ضبط وسایل شخصی ایشان از جمله وسائل خبرنگاری، لب تاپ و موبایل‌ها و… به پلیس امنیت در خیابان صائب منتقل می‌شوند و پس از تحمل یک روز انفرادی و با مراجعه شخصی بازپرس ویژه اطلاعات شمالغرب کشور (شعبه ۴ آقای هاشم‌زاده) ضمن تفهیم اتهامات عدیده و جداگانه با قرار بازداشت موقت برای هر چهارمتهم به زندان تبریز معرفی و ضمن تشکیل پرونده در زندان تبریز همه متهمان با دست بند و پا بند به اداره اطلاعات تبریز واقع در خیابان حافظ منتقل می‌شوند.

مامورین وزارت اطلاعات به همراه هوتن کیان به دفتر وی جهت تفتیش مجدد اقدام و سپس با مراجعه به منزل وی در شهرک رشدیه به تفتیش منزل ایشان پرداخته و ضمن ضبط کلیه دستگاههای الکترونیکی، پاسپورت و توقیف خودروی آقای کیان، اقدام به مسدود نمودن حسابهای بانکی ایشان می‌نمایند. پس این اقدامات، نامبرده به فرودگاه منتقل و با پرواز۳۰: ۲۲هواپیمائی آسمان به تهران منتقل و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین می‌شود.

ماموران وزارت اطلاعات ضمن اعمال شکنجه‌های روحی و جسمی بر آقای هوتن کیان، پرونده سابق وی در ماجرای اخراج از دانشگاه و حبس وی به اتهام ارتداد که در ارتباط با نگارش کتابی در این خصوص در سال ۱۳۷۲ بوده و نیز ارتباط وی در پرونده‌ای با آقای شهرام جزایری و نیز سابقه تیرباران پدرش توسط سیدحسین موسوی تبریزی درسال ۱۳۵۹ را مستمسک افزایش فشار بر ایشان در هنگام بازجویی قرار می‌دهند

لیست شکنجه‌های اعمال شده بر آقای کیان و اتهامات وارده را اینجا می توانید ببینید

 هوتن کیان سرانجام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و ۵ سال محرومیت از وکالت، به اتهام اجتماع و تبانی جهت اخلال در امنیت داخلی به سه سال حبس و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۳ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است و اتهام جاسوسی ایشان نیز در دست بررسی است.

هوتن کیان در بند ۸ زندان تبریز و به دلیل شکنجه‌های جسمی امکان تغذیه مناسب را به دلیل اخلال در دستگاه گوارشی ندارد و همینطور بر اثر آسیب‌های وارده ناچار است از قرص‌های اعصاب قوی استفاده می‌کند و در صورت اعمال فشار نیز دچار تشنج می‌شود.

امروز در خبری جدید و بنا بر گزارش هرانا اعلام شد که علیرغم رنج این وکیل دادگستری از عفونت کلیه و روده ؛ بهداری زندان تبریز از پذیرش وی جهت معاینه وی نیز سرباز میزند.

گفته میشود پیگیری های نامبرده جهت استفاده از مرخصی استعلاجی و یا اعزام به بیمارستان برای معاینات و درمان حتی با هزینه شخصی نیز موافقت نشده است

این زندانی سیاسی که آثار شکنجه دوران بازداشت وی نیز با گذشت دو سال بهبود نیافته است ؛ اکنون اما آقای کیان از علاوه بر ابتلا به بیماری جدید جسمی ؛ بنا بر اظهار همبندهایش ؛ حتی به لحاظ روحی نیز شرایط مساعدی ندارد

این گزارش می افزاید:  وکیل هوتن کیان نیز به دلیل تهدیدات امنیتی از پیگیری وضعیت وی عاجز است و تاکنون برای بهبود وضعیت حبس و پیگیری مسائل مربوط به پرونده وی نیز کاری از پیش نبرده است.

این وکیل دادگستری که هم اکنون در بند متادون و در میان زندانیان معتاد به مواد مخدر و در بدترین شرایط بهداشتی نگهداری می شود و از ارتباط با سایر زندانیان نیز منع شده است.

نامبرده ماه گذشته نیز به دلیل نوشتن یک لایجه دفاعیه برای یک زندانی به مدت ۱۵ روز به سلول انفرادی منتقل شد

وی در طی دو سال گذشته از حق ملاقات کابینی و حضوری با اعضای خانواده خود محروم بوده است و تنها امکان تماس تلفنی با ایشان را دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.