رفتن به محتوای اصلی

یادی از وکیل در بند ؛عبدالفتاح سلطانی / آفرین بر تو که می خوانی،مرادت را + فیلم
18.12.2012 - 13:07

عبدالفتاح سلطانی (متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۲) وکیل دادگستری، زندانی سیاسی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری است .

آقای سطانی آخرین بار روز نوزدهم شهریورماه، در حالی که به منظور انجام امور شغلی و پیگیری پرونده موکلین خود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود؛ توسط چهارتن از ماموران امنیتی در‌‌ همان مکان بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد..

آقای سلطانی در اواخر اسفند سال 90 و بر اساس رای یک شعبه دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عباس پیرعباسی به ۱۸ سال زندان، تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

 ”تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشری نورنبرگ (که از سال ۱۹۹۵ هر سال به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود) ؛ ”تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام” از جمله اتهامات آقای سلطانی بوده است

آقای سلطانی پیش‌تر در سال ۱۳۸۴ بازداشت شد و “۲۱۹ روز را در سلول‌ انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد.

او که توسط سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود متهم شده بود، در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم شد

آقای سلطانی همچنین بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز، در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به مدت دو ماه زندان بود و سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

 آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که پیش از این بارها بازداشت شده و ماه‌ها در سلول‌های انفرادی نگهداری شده‌است ؛ در آخرین پرونده تشکیل شده علیه او محکوم به صدور ۱۳ سال حبس همراه با تبعید به یکی از دورافتاده‌ترین شهرهای ایران و نیز محرومیت ۱۰ ساله از وکالت شد

این وکیل دادگستری در طول فعالیت خود وکالت پرونده بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه نگاران را بر عهده داشته است.

عبدالفتاح سلطانی همچنین برنده جایزه حقوق بشر ؛ اتحادیه کانون‌های بین‌المللی وکلای دادگستری،میباشد که در زمان حضور وی در بازداشت ؛ این جایزه توسط دخترش مائده سلطانی و  مهناز پراکند، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر ؛ به نمایندگی از وی دریافت شد

پیشتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای از اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت آقای سلطانی به شدت انتقاد کرده و آن را نشانه وخامت بیشتر وضعیت حقوق بشر در ایران دانسته بود.

گفتنی است عبدالفتاح سلطانی از مهر ماه سال گذشته  که برای آخرین بار بازداشت شد تاکنون در زندان بسر می‌برد

مشاهده گفتگوی آقای عبدالفتاح سلطانی با رادیو زمانه  در ویدئوی زیر خود گویای همه چیز است 

برای آقای سلطانی ؛ این وکیل محجوب و در بند 

 

از اینجا به صفحه فیس بوک حمایت از آقای سلطانی بپیوندید

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.