رفتن به محتوای اصلی

بیانیه زندانیان رجایی شهر به مناسب 16 آذر : جنبش دانشجویی جسارت بیشتری نشان دهد
06.12.2012 - 20:54

بنا بر گزارشهای رسیده به “کمپین صلح فعالان در تبعید” ؛ افشین اسانلو ؛ حشمت‌الله طبرزدی ؛ محمد امیرخضری ؛ عباس بادفر ؛رضا شریفی بوکانی ؛ خالد حردانی ؛ افشین حیرتیان ؛ علی جباری ؛علیرضا فراهانی ؛ شاهرخ زمانی ؛صالح کهندل ؛ محمدعلی منصوری ؛ از  زندانیان زندان رجایی شهر کرج ؛ با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو ؛ نوشتند :جسارت بیشتری از خود نشان بدهد و ارتباط خود را با توده‌ها از یک سو و سایر جنبش‌ها و نیروهای پیشرو سیاسی و مبارزاتی از دیگر سو افزایش دهد. خوشبختانه توسعه‌ی آگاهی و وسایل ارتباط در دوره‌ی اخیر راه مبارزه را آسان‌تر کرده است

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار کمپین صلح فعالان در تبعید قرار گرفته ؛به شرح زیر است 

گرامیداشت ١٢ آذر
شریعت رضوی، بزرگ‌نیا و قندچی سه دانشجوی شهیدی هستند که در 16 آذر سال ١٣٣٢ برای اهداف خود و جامعه‌ی سیاسی ـــ اجتماعی آن روزگار که در رأس آن، آزادی و استقلال سیاسی و عدالت اجتماعی بود، چون آذرخشی بدرخشیدند و برای همیشه جاودانه شدند. رمز جاودانگی آنان از خودگذشتگی برای آرامان‌ها و منافع تاریخی توده‌ها بود. آرمان‌هایی که به یک ملت تعلق داشت و دارد. تا زمانی که از آزادی تجلیل می‌شود از آن سه آذر اهورایی و جنبش دانشجویی یاد خواهد شد. دانشجویان آگاه و جنبش دانشجویی چنان که تاریخ سیاسی ایران از 60 سال پیش تاکنون را مورد مطالعه قرار دهند، درمی‌یابند که اگرچه بین رژیم شاه تا رژیم ولایت فقیه کنونی حاکم، تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما نقاط مشترک فراوانی نیز دیده می‌شود.

شاهی با فوکُل و کراوات و کت شلوار رفته اما شاهی قدرتمندتر که البته ادعای نمایندگی خدا را نیز دارد با عبا، عمامه و نعلین بجای او نشسته است. دستگاه جهنمی ساواک و کمیته‌ی مشترک به اصطلاح ضد خرابکاری جای خود را به دستگاه جهنمی چند نهاد ریز و درشت داده است که فعالیت‌های به اصطلاح امنیتی دارند که به شهادت رسیدنِ ستار بهشتی آخرین دستاورد این دستگاه بود.

اگرچه رژیم فعلی به دلیل اینکه با پیروزی انقلاب بهمن ٥٧ روی کار آمد از احساس انقلابی و مذهبی مردم سوء استفاده کرد و اینک اقلیتی از مردم را پشتوانه‌ی اقدامات ضد انسانی و قانون‌شکنانه‌ی خود کرده است و به همین دلیل تیغ سرکوب برنده‌تر است اما اگر به مسیر زوایای گذشته تابحال دقیق شویم به وضوح درمی‌یابیم که عمر دیکتاتوری‌ها کوتاه است.

نکته‌ی مهم این است که از تاریخ بیاموزیم. برای نمونه یکی دیگر از وجود اشتراک رژیم پیشین با رژیم کنونی این بوده است که به شدت از سازمان‌دهی نیروهای آگاه و مبارز، شکل‌گیری دستگاه رهبری مبارزات دمکراسی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه و ارتباط آنان با بدنه‌ی جامعه و توده‌ی ستم‌کشیده در وحشت بوده است.

کاری که رژیم کنونی با تشکل‌های سیاسی و دانشجویی می‌کند؛ سرکوب جنبش‌های اجتماعی و به زندان انداختن افرادی که قدرت رهبری جنبش‌ها را دارند فقط به دلیل وحشت رژیم از شکل‌گیری یک جنبش توده‌ایی و سراسری با رهبری احزاب سیاسی اپوزسیون و جنبش‌های آگاهی‌بخش همچون جنبش دانشجویی است.

اما همانگونه که بالاخره رژیم شاه در برابر جنبش توده‌ای قدرتمند تسلیم شد این رژیم نیز در برابر جنبش تاریخی ملت ایران زانو خواهد زد و در تحقق این امر هیچ تردیدی نداریم اما شرط اساسی آن است که جنبش‌های پیشرو مثل جنبش دانشجویی انسجام خود حول مطالبات تاریخی آحاد مردم ایران را بیشتر کنند.

جسارت بیشتری از خود نشان بدهد و ارتباط خود را با توده‌ها از یک سو و سایر جنبش‌ها و نیروهای پیشرو سیاسی و مبارزاتی از دیگر سو افزایش دهد. خوشبختانه توسعه‌ی آگاهی و وسایل ارتباط در دوره‌ی اخیر راه مبارزه را آسان‌تر کرده است.

١ــ افشین اسانلو
٢ــ محمد امیرخضری
٣ــ عباس بادفر
٤ــ رضا شریفی بوکانی
٥ــ خالد حردانی
٦ــ افشین حیرتیان
٧ــ علی جباری
٨ــ علیرضا فراهانی
٩ـــ شاهرخ زمانی
١٠ــ حشمت‌الله طبرزدی
١١ــ صالح کهندل
١٢ــ محمدعلی منصوری

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.