رفتن به محتوای اصلی

خاموش كردن تصفيه‌خانه ها بدون اطلاع رسانی / گزارش تصویری از آب متعفن در خوزستان
06.12.2012 - 08:08

  برای مردم خوزستان این سؤال همچنان پابرجاست که چگونه استانی با داشتن تعداد زیادی رودخانه های آب شیرین، در صف اول تشنگی قرار دارد؟  مردم خوزستان با وجود رودخانه های پر آبی چون کارون و دز، در شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان، برای تهیه آب شرب، سراغ آب فروشی ها می روند و آب لوله کشی این شهرها قابل استفاده نیست

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از وضعیت آب لوله کشی در یکی از مناطق اهواز نوشت: این روزها آب آشامیدنی و لوله‌کشی بسیاری از مناطق کلان شهر اهواز به‌دلیل بارندگی گل‌آلود شده‌است و دیگر استانداردهای لازم را برای آشامیدن ندارد؛ تاحدی که بوی تعفن فاضلاب می‌دهد


253481_554
وضعیت آب بعضی از مناطق به ویژه منطقه “کوت‌عبدالله” اهواز فاجعه‌بار است، زیرا آب شرب این منطقه چند سالی که خیلی آلوده و غیرقابل استفاده شده است و با وجود پی‌گیری‌های مردم آن منطقه هنوز سازمان‌های مربوطه برای اصلاح وضعیت آب منطقه اقدامی نکرده‌اند.

این گزارش می افزاید: مردم علاوه بر پرداخت قبوض آب به شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از آب آشامیدنی سالم، باید هزینه‌های بسیاری را برای خرید آب از تصفیه‌خانه‌های محلی و آب سالم متحمل شوند و این در حالی که این شرکت آب و فاضلاب است که باید این هزینه‌ها را پرداخت کند.
253696_128

این گزارش با تاکید بر فرسودگی تصفیه خانه ها و شبکه های انتقال آب می نویسد: در همین ارتباط، تصفیه‌خانه‌های اهواز جوابگوی جمعیت 1.5 میلیونی نیست؛ زمانی که این تصفیه‌خانه‌ها احداث شد، جمعیت اهواز فقط 4 هزار نفر بود، اما حالا با وجود گذشت 40 سال و افزایش چند برابری جمعیت، تصفیه‌خانه‌های کلان شهر اهواز هنوز همان تعداد است و حتی نسبت به سال‌های گذشته فرسوده‌تر شده‌اند. همچنین شبکه انتقال آب به مناطق اهواز نیز فرسوده است و مشکلاتی را در انتقال آب برای مصرف ایجاد کرده است.

از سوی دیگر لوله‌کشی آب منطقه کوت عبدالله اهواز به حدی آلوده است که قابل استفاده برای شست‌وشو هم نیست؛ بعضی بخش‌های این منطقه نیز فقط 12 ساعت در روز آب دارند و شب‌ها آب بعضی از منازل قطع می‌شود.

253482_305

253698_350

هم اکنون در تمامی مناطق اهواز، آبادان و خرمشهر و چند شهر دیگر خوزستان، مردم برای مجبور به خرید آب تصفیه شده هستند و آب لوله کشی قابلیت شرب را ندارد.

اهالی منطقه کوت‌عبدالله اهواز برای تامین آب شرب و آشپزی بشکه‌های 20 لیتری را خریداری می‌کنند و هر ماه هم قبض‌های بیش از 50 هزار تومانی را می‌پردازند؛ این در حالی است که هیچ‌گونه استفاده‌ای از آب لوله‌کشی ندارند

253494_173

253493_509

 احمد منجزی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در گفتگو با این خبرگزاری گفت: بارندگي‌هاي اخير موجب افزايش آلودگي رودخانه كارون به بيش از 23 هزار “ای سی” رسيد و تصفيه‌خانه اين منطقه توان تصفيه آب با اين ميزان آلودگي را نداشت؛ به همين علت تصفيه‌خانه را خاموش كرديم و اين اقدام موجب شد آلودگي به آب منازل برسد.

خاموش كردن تصفيه‌خانه فاضلاب در حالي از سوي آب و فاضلاب اهواز صورت گرفته كه هيچ‌گونه اطلاع‌رساني در اين خصوص انجام نشده بود و مردم منطقه كوت‌عبدالله و شايد بسياري ديگر از مناطق كلان شهر اهواز بدون اطلاع از اين قضيه و اين‌كه آب شرب آلوده و ديگر قابل استفاده نيست، همچنان از آن استفاده مي‌كردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.