رفتن به محتوای اصلی

تاملی برمحتوی کتاب « دردامگه حادثه» از منظر جامعه شناسی سیاسی - بخش هفتم
05.12.2012 - 19:41

 مصاحبه آقای  :عرفان قانعی فرد ، با آقای : پرویز ثابتی

به قلم : کاظم رنجبر : افسر سابق ارتش ، دکتر در جامعه شناسی سیاسی ،از مدرسه عالی علوم انسانی پاریس .

Kazem.randjbar @yahoo.fr

دسامبر5 دسامبر  2012

در بخش ششم ، با تحلیل و تفسیر ادیان از منظر جامعه شناسان معتبر جهان ، نشان دادیم  1- ادیان ساخته خود بشر هستند ، 2- دین اسلام در ذات خود ،  مانع رشد و روند جوامع اسلامی  به نظام های دموکراتیک و جدائی دین از سیاست است . برای اثبات این نظریه ، از57 کشور مسلمان ، با جمعیت یک ملیارد و دویست ملیون نفر ، برای نمونه یک  کشورمسلمان با نظام دموکراتیک ، جدائی دین از سیاست وجود ندارد . همه نظام های حکومتی کشورهای مسلمان نظام های دیکتاتوری فردی  و با استبداد مذهب اسلام   اداره می شوند .

عنصر دیگری که در شکل گیری نظام های حکومت های   دیکتاتوری  در کشور های مسلمان نقش  مهم  دارد  ، وجود منابع عظیم نفت و گاز طبیعی در در این کشور ها است ، که 75 درصد ذ خائر شناخته شده نفت و گازدنیا  ، در سرزمین های متعلق به کشورهای مسلمان قرار دارند . احتیاج ضروری چرخ اقتصاد  جهان صنعتی ، و قدرت های نظامی جهان  به این ماده حیاتی از منظر  انرژی  ، آمریکا ، اتحادیه اروپا ، روسیه ، چین ، در  راستای ژئوپولیتیک و ژئواستراتژی خود در امور داخلی  وسیاسی  کشورهای تولید کننده نفت ،   دخالت علنی دارند . ترکیب دو عنصر  فرهنگی و ثروت های طبیعی مورد نیاز چرخ اقتصادی این قدرت ها ، یعنی  ترکیب : نفت و دین ، در نهایت در راستای  تسلط  بر  این  ماده حیاتی برای  چرخ اقتصاد  این کشور های بزرگ صنعتی ،  ماهیت و مسیر نظام های حاکم در کشور های مسلمان و ژئوپولیتک  این کشور های را مشخص میکنند .

درست در اینجا است که نقش ژئو پولیتیک و ژئواستراتژی قدرت های استعماری با تکیه بر فرهنگ ، آداب و روسوم ، و باور های دینی  ملت های مسلمان ، همراه با سازمان های اطلاعاتی با تجربه خود ، و جنگ های روانی ، قومی ، مذهبی ، وارد عمل می شوند . نمونه بسیار گویای آن  ایجاد  هسته دولت اسرائیل درست بعد از جنگ اول جهانی  در خاورمیانه  ، درست در این  منطقه بسیار حساس جهان ، دریای مدیترانه ، کانال سوئز ، منطقه  نفت خیر خاورمیانه در راستای  تسلط  این قدرت های بر این منطقه نفت خیراست .

 خواننده ممکن است ، این سئوال را بکند : که چرا بعد از جنگ جهانی اول ؟  جواب :  درست در طول جنگ جهانی اول بود ، که اهمیت  نفت  به عنوان ماده استراتژیک  برای قدرت های بزرگ  معلوم شد. فراموش نکنیم ، که در جنگ اول جهانی ، سلاحی بسیار مخرب  ، بنام « تانک » توسط   صنایع نظامی انگلیس  اختراع شد ، وبعلاوه  وینستون چرچیل ، وزیر دریاداری انگلیس در جنگ  اول جهانی ، دستور تبدیل انرژی سوخت ناوهای جنگی  انگلیس از زغال سنگ به نفت را داد . این عمل نه تنها سرعت ناوهای جنگی انگلیس  سه برابر افزود ، بعلاوه بر  میزان بارگیری این کشتی  ها را  نیز  افزایش داد . این کشتی های جنگی  با موتور های دیزل ،مجبور به حمل زغال سنگ  مورد  احتیاج سوخت موتور بخار کشتی   نبودند .

 با این نگاه بسیار مختصر به ماده استراتژیک  نفت ، وگاز  مورد احتیاج  قدرت های بزرگ ، فصلی در تاریخ  ملت های مسلمان  و در راس آن ، کشورنفت خیز  ایران ،  اولین کشور نفت خیز خاورمیانه ( درسال 1908 اوین چاه نفت در خاورمیانه  در مسجد سلیمان  توسط انگلستان  کشف و استخراج شد )  باز شد ، که  نظام های حکومتی ایران   در رابطه با نفت مورد احتیاج قدرت های خارجی گره خورد . در این دخالت های مستقیم دولت های استعماری  در  دستگاه حکومتی ایران ، در راستای منا فع این قدرت ها ، سازمان های اطلاعتی این کشور ها بیش از پیش وارد  عملکردند .

آیا این سئوال برای هر ایرانی  آزاده  علاقمند  به عزت و عظمت وطن و ملت  اش  ایران و ایرانی ، بحث انگیز نیست که چرا در طول یک قرن گذشته  چهار پادشاه ایران : مظفرالدین شاه ، احمد شاه ، رضاشاه ،  محمد رضا شاه ، بدون آنکه خود رسماً  استعفا بدهند ، زیر فشار و دخالت مستقیم قدرت های خارجی ، این پادشاهان  ایران را ترک کردند ، و با ترک کشور ، مملکت دچار بحرانی های سیاسی عظیم شد و تا پای تجزیه  پیش رفت ؟(بعداز استعفای  تحمیلی رضاشاه از سلطنت توسط  روس و انگلیس )  وجنگ 8 ساله عراق علیه ایران ، بعد از خروج شاه از ایران  زیر فشار آمریکا و متحدان اش ،  ملت ایران خسارات  انسانی و مالی عظیم پرداخت و شیرازه مملکت و جامعه ایران ، از هم پاشید ، و نظام نحس  (جمهوری اسلام ناب محمدی ) هنوز که هنوز است ، آخرین  ثروت های مادی و معنوی یک ملت چند هزار ساله را به تاراج گذاشته است !!! چرا ؟ و چگونه این قدرت ها  تا این حد  در امور داخلی یک کشور و یک ملت دخالت می کنند ؟  سئوال اساسی  از آقای پرویز  ثابتی  به عنوان  افسر عالی رتبه  اطلاعاتی ، و یا به قولی تحلیل گر سیاسی  این بود که چرا و چگونه  این چنین  این قدرت های استعماری ، بیش از سه قرن است در امور ایران دخالت میکنند ؟  ولی آز آنجائیکه آقای پرویز ثابتی  تحلیلگر سیاسی نبودند و نیستند ، وشغل شریف ایشان همان َ شغل  «رئیس شکنجه گران  دستگاه ساواک  » بود ، در راستای جواب به این سئوال ، که دستگاه های اطلاعاتی قدرت های بزرگ چیستند و چگونه عمل می کنند ، نباله این   نقدر را در راستای جواب به این سئوالات  در محدوه این مقاله  ادمه میدهیم.

 آقای پرویز ثابتی    و آقای عرفان قانعی فرد  از تاریخ چه آموختند و چه میخواهند بیاموزند ؟

در بخش ششم  این نقد ، در رابطه با نقد کتا ب  بظاهر 670 صفحه ای در واقع 200 صفحه ای  مصاحبه آقای عرفان قانعی فرد با آقای پرویز ثابتی ،  در راستای روش تحلیلی  از منظر جامعه شناسی سیاسی ، در شناخت علت و معلول ، از منظر منطق عقلی و علمی ، و تجربه تاریخی ، لازم بود برای خوانندگان  غیر متخصص  در جامعه شناسی ، به چند نکته مهم اشاره بشود .

1 – از منظر جامعه شناسی ادیان ،  دین ساخته خود بشر است .

2- دین اسلام  چون دین مسیحیت ، مجبور است  روند تکاملی جامعه را ، که اساس آن جدائی دین ، از سیاست و مدیریت جامعه است ، دیر و یا زود قبول بکند .

3- قدرت های استعماری ، در استعمار ملت ها و غارت ثروت های مادی و معنوی  ملت های مسلمان ، که صاحب 75 درصد ذخائر  نفت و گاز دنیا را در اختیار دارند ، از عنصر دین ، و باورهای دینی ملت های مسلمان ، در پیشبرد اهداف خود و استقرار نظام های خود کامه زیر سلطه خود نهایت استفاده را چه در گذشته و چه امروزمیکنند. تشکیل دولت اسرائیل در قلب ملل اسلامی ، غارت منابع و ثروت های طبیعی این کشور ها  با استقرار نظام های غیر دموکراتیک ، یکی از  این روش ها استعمار نوین است.  لذا به عنوان یک جامعه شناس و متخصص در جامعه شناسی سیاسی ، لازم و ضروری بود  که از نظریه دو جامعه شناس معروف  فرانسه که هردو متخصص در جامعه شناسی ادیان هستند ، کمک فکری و استدلالی  گرفته شود ، تا  خواننده غیر آشنا به تحلیل و تفسیر  مسائل جامعه شناسی بتوانند سیاست نو استعماری قدرت هائی که  ثروت های مادی و معنوی  ملت های مسلمان را با نظام های فاسد و غیر دموکراتیک به تاراج می برند بشناسند . در ضمن خواننده ایرانی  برخاسته از کشور مسلمان ایران و قربانی یک انقلاب  بنام اسلام و توسط یک حکومت سیاسی مذهبی  رهبری شده توسط روحانیون شیعه را که در حقیقت  این انقلاب و این نطام  ساخته این قدرت ها استعماری بودند را بشناسد .    در راستای نتیجه گیری از این تحلیل است که معلوم می شود ، که چرا در عصر  دکتر محمد مصدق  رهبر  نهضت  جبهه ملی و ملی شدن نفت ایران ، همان قدرت های غربی ، آمریکا ، انگلیس ، بکمک عوامل خود در بطن جامعه ایران ، خصوصا روحانیون ضد  مصدق ، دولت ملی  و دموکراتیک دکتر مصدق را با کودتای نظامی سرنگون کردند  ،  و محمد رضا شاه را که حتی ایران را ترک کرده بود ( یا به قولی از ایران فرار کرده بود ) دوباره به تاج و تخت ایران نشاندند:   قوام السلطنه : کشتیبان را سیاستی دگر آمد . شاه : من رئیش کشور هستم و بالاتر از هرچیز  .

 ولی همان دولت های غربی این بار ، با سازماندهی مستقیم و غیر مستقیم  یک حرکت توده ای به رهبری یک روحانی فاقد دانش سیاسی ، اقتصادی ،  و مدیریت  همان محمد رضا شاه را در سال 1357 ، از قدرت و سلطنت  پائین کشیده ، و آواره جهان کردند ؟  چرا؟

البته لازم بود که آقای پرویز  ثابتی به عنوان یک افسر اطلاعاتی که بیش از 33 سال است که مقیم ایالات متحده آمریکا است ، به این سیاست های پشت پرده آمریکا آشنائی می داشت و چه بسا نیز آشنا است ، ولی هرگز در این مصاحبه  خود با آقای عرفان قانعی فرد اصلا  چنین  سخنی  در رابطه با دخالت  مستقیم آمریکا  و متحدان غربی این کشور  در سقوط نظام محمد رضا شاه ، و در راستای چه اهدافی اشاره نمی کند !!! چرا؟

 اینجاست که مشخص می شود که آقای عرفان قانعی فرد ، خود شخصا  به  عمق پیچیدگی  چنین مسائل جهانی  آشنائی ندارند . در اینجا ، چند سطراز معرفی نحوه عمل جمعی آوری اطلاعات  را از از قلم ، یکی از معروف ترین و با تجربه ترین  رئیس سارمان اطلاعاتی  قرن بیستم ، یعنی : مارکوس ولف –(Markus Wolf, )–  متولد 1923 –مرگ 2006 ، رئیس سازمان جاسوسی آلمان شرقی  که قبل از فروپاشی نظام های کمونیستی در اروپا درسال 1989 ، این سازمان جاسوسی با نام : -Stasi   -  در جهان معروف بود ، اینجا می آوریم ، تا تصویر واقعی سازمانهای اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی  کشورهای مهم ، به خوانندگان مشخص شود :  مارکوس ولف می گوید : موفقیت های مهم و باارزش  ما در علمیات  اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ، اغلب آنهائی هستند که ، در اختیار افکار عمومی قرار نمیگیرند . (البته نیز نباید قرار بگیرند تاکید از صاحب قلم ) کار اطلاعاتی  با آنچه که تصویری از آن  در فیلم های سینمائی  جاسوسی نشان میدهند ، هیچگونه رابطه ندارد . در کار اطلاعاتی  شلیک طپانچه با صدای شدید و دود بیشتر جایگاهی ندارند . کار جمع آوری اطلاعات  بمانند  کار مورچه ها میمانند ، این کار باید آهسته ، همراه با صبر و حوصله  بیش می رود ، در این کار بدون صبر و حوصله ، نتیجه خصوصا نتیجه  سریع  عاید نمی شود . برای دست یابی به اطلاعات بزرگ و مهم ، جمع آوری اطلاعات متعدد و کوچک لازم است . همین امر داشتن صبر و حوصله و جمع آوری اطلاعات بظاهر کوچک و کم اهمیت ، یک عده از داوطلبان جوان برای این کار اطلاعاتی  را مایوس کرد و آنها استعفا دادند . البته رومانتیسم  جاسوسی  هم در سازمان ما عمل می کرد، اما در سازمان جاسوسی ما  اعمال جیمز باندی  جایگاه مهم نداشت .

چند نکته  را در اینجا برای ابراز احترام خودم نسبت به شحصیت انسانی و فرهنگی  را لازم میدانم توضیح بدهم . اگر من صاحب این قلم  در نوشته های های خود ، به آثار ونوشته های بصورت کتاب ، یا مقالات نشریات مهم ، در زبان فارسی ، یا فرانسه استناد میکنم ، این عمل را حمل بر خودنمائی و فخر فروشی  نکنید . من صاحب این قلم ، اگر این  کتاب ها  یا مقالات  استنادی را خودم ، درزبان  فارسی ، و زبان فرانسه (زبان دانشگاهی ام ) نخوانم ، هرگز  در نوشته هایم  به آنان استناد نمی کنم . بعلاوه به عنوان یک تحلیلگر  جامعه شناسی سیاسی ، این کتاب ها و نشریات ، بمانند   یک فیزیک دان ، ابزار و آلات  اندازه گیری ، و محاسبات و آزمایشگاهی من ، برای کارهای تحقیق و پژوهشی من لازم و ضروری هستند .

این سخنان قید شده رئیس سازمان اطلاعات و ضد اطلاعات  آلمان شرقی  در کتاب  افسر عالی رتبه کشور فرانسه  بنام :Eric DENECE – با عنوان : Les Services secrets français sont ils nuls – ترجمه عنوان :آیا سرویسهای اطلاعاتی فرانسه  فاقد ارزش هستند؟ ) این کتاب در سال 2012  توسط انتشارات :ellipses – در 392 صفحه  در فرانسه چاپ و منتشر شده است  نقل می شود  .  آقای : Eric DENECE- مثل هر افسر عالی رتبه سازمانهای  اطلاعاتی ، از سازمانهای اطلاعاتی کشورهای دنیا ، به اندازه کافی  اطلاعات  دارند . در کشور های پیشرفته دنیا ، افسران اطلاعاتی را ، افسران بسیار شایسته ، با فرهنگ ، با عرق ملی و میهنی  تشکیل می دهند  برای این افسران  که از وطن و ملت خود ، و نظام دموکراتیک حاکم در وطن شان دفاع میکنند ، این نهایت افتخار است  که به این مقام  با ابراز شایستگی و علاقه ودانش رسیده اند . در صورتیکه در نظام های غیر دموکراتیک ، این افسران در حقیقت ، مزدوران و شکنجه گران  نظام های حاکم هستند .

گفته های  رئیس سابق سازمان  اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی  آلمان شرقی : مارکوس ولف را که سازمان  اطلاعاتی این کشور  بنام : Stasi  - در دنیا معروف بود ، Eric DENECE- در کتاب خود یاد شده در بالا را در صفحه 63 –نقل میکند .

گسترش عملیات اطلاعاتی قدرت های بزرگ  چه در روسیه کمونیستی دیروز و روسیه امروز ، و یا کشور آمریکا  و هر کشور دیگر ، در راستای دفاع از منافع  مادی و فرهنگی  سیاسی خود  این کشورها می باشند.

وقتی که ماجرای جاسوسی  تیمسار  سرلشگر ، حسن  مقربی را ازطریق محتوی دو کتاب با ارزش ، که خواندن این دو کتاب را به همه ایرانیان  آزاده و وطن دوست  توصیه میکنم .  کتاب : داوری ، سخنی در کارنامه ساواک ، نوشته سرتیپ منوچهر هاشمی ، معاون و مدیر کل اداره ضد جاسوسی  ساواک انتشارات ارس  لندن سال انتشار 1373 -643 صفحه و کتاب : کا-گ- ب ، در ایران ، نوشته  ولادیمیر کوزیچکین ، افسر سابق کا- گ –ب ، ترجمه اسماعیل زند ، دکتر حسین ابوترابیان ،تهران  سال 1370 –چاپ اول 562 صفحه ،

من صاحب این قلم ، در درجه اول به عنوان یک ایرانی و در درجه دوم به عنوان یک افسر سابق ارتش ایران، از خود میپرسم ، چگونه است  که  ، یک افسر عالی رتبه  ارتش ایران ، درطول 30 سال ، بطور متناوب ،  به وطن و ملت خود خیانت می کرد ، برای بیگانه   جاسوسی میکند ، وچرا چنین فردی  در طول این مدت طولانی شناخته نمیشود؟

آیا  با ضعف  دستگاه اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی  کشوری چون ایران ، که با موقعیت ژئواسترتژیک  خود ، با منابع عظیم  ماده استراتژیک  چون نفت و گاز ، عوامل اطلاعتی سایر قدرت ها در راستای منافع خود ، در دستگاه حاکمیت ، نفوذ نمی کنند، یا نفوذ ندارند؟ دولت  ایران  چون یک کشور مستقل در راستای منافع ملی  و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود ، حق دارد درپیمان  های نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی ، عضو باشد . عضویت یک کشور مستقل در این پیمانها ، راه را برای جاسوسان  این قدرت های خارجی  هم پیمان ، در راستای منافع خود ، باز نمیکند . فرانسه  زمان ژنرال دوگل چه در زمان جنگ و چه و بعد از جنگ ولو اینکه عضو پیمان ناتو نبود ، ولی هم پیمان صدیق غرب بود . ولی وقتی که فرانسه خواست  به سلاح اتمی مسلح شود ، آمریکا ، وانگلیس  راضی نبودند که فرانسه به تکنولوژی  چنین سلاحی  دسترسی داشته باشد . اما ژنرال دوگل از دانشمندان فرانسه خواست که دست یافتن  فرانسه به سلاح اتمی وظیفه ملی و میهنی  هر فرانسوی  است . با این سیاست  نه تنها فرانسه به همپیمانان خود خیانت نکرد ، در عین حال  استقلال  خود را عملاً نشان داد.  آیا قدرت های خارجی غرب ، چه در زمان سلطنت محمد رضا شاه ، چه امروز ،  چون شوروی سابق و امروز ، شبکه های جاسوسی در ایران نداشتند و ندارند؟ باید یک فرد  بسیار ساده اندیش باشد و بگوید نه؟ آقای پرویز ثابتی ، در راستای دفاع از منافع ملی و میهنی خود ، لازم و ضروری بود  که در این  مصاحبه  بظاهر 670 صفحه ای خود ، که در واقع 200 صفحه بیش نیست ، سطح بحث در رابطه با منافع قدرت های استعماری ، چه روسیه سابق و چه روسیه شوروی ، و چه استعمار گران قدرت های غربی ، و ضرباتی که این قدرت ها  بر روند  توسعه سیاسی ، اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ،  استقلال و آزادی واقعی ملت ایران در طول سه قرن گذشته زده اند ، به ملت ایران را از منظر یک افسر عالی رتبه ایرانی باز گو می کرد ، نه اینکه یک مشت ، سخنان بی سروته  بدون محتوی  و تکرای را بخورد خواننده بدهد .

 البته آقای عرفان قانعی فرد ، جوان هستند و تخصص:  رشته  سیاسی و تحلیلی  سازمان های اطلاعاتی و عمل کرد آنها را ندارند .  در اینجا با اطمینان خاطر ، به عنوان یک ایرانی و تحلیلگر مسائل سیاسی ، میگویم : آگر  آقای پرویز  ثابتی و آقای عرفان قانعی فرد ،  قبل از مصاحبه شان ، فقط   یک کتاب ، از ده ها کتاب  : پتر داله اسکات :Peter Dale Scott کتابی که نتیجه سالها تحصیل و تحقیق  یک استاد دانشگاه ، و متخصص سیاست های بین المللی آمریکا است   را می خواندند ،و عمق  همراه با تفکر و تعقل و تحلیل فردی به روش علمی  مرسوم در دانشگاه های معتبر دنیا  این کتاب را مطالعه می کردند ، هرگز  به خواننده ایرانی ،  کتابی را با عنوان « در دامگه حادثه »  با آن محتوی خالی و فاقد ارزش ، ارائه نمیداند . عنوان کتاب پرفسور پیتر داله اسکات  در زبان فرانسه و انگلیسی چنین  است. چه خوب بود ، که آقای پرویز ثابتی  در خدمت به وطن ما ایران و ملت ایران ، همراه با آقای عرفان فانعی فرد ، که در دو به زبان  انگلیسی  تسلط کامل دارند ، عوض  نوشتن یک مشت  مطالب بی ارزش  از منظر  سیاست شناسی و اطلاعاتی ، این کتاب را با همکاری یدکدیگر به فارسی ترجمه میکردند و در اختیار خوانندگان ایرانی می گذاشتند ، که تا این ملت بداند که  عمل کرد قدرت های نوین  استعمار ی چگونه است .  عنوان کتاب پیترداله اسکات ، در زبان فرانسه و انگلیسی :

 در زبان فرانسه :

 La Route vers le Nouveau Désordre Mondial : 50 ans d'ambitions secrètes des États-Unis, traduction et actualisation de The Road to 9/11: Wealth

 در 509 صفحه .

 در زبان انگلیسی :

    Route to the New World Disorder: 50 years of secret ambitions of the United States, translation and updating of The Road to 9/11: Wealth

 

ادامه دارد .

اقتباس بصورت کامل و یا به اختصار ، با ذکر نام نویسنده و سایت ، کاملا  آزاد است .

پاریس  4 دسامبر 2012 .

 

 بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.