رفتن به محتوای اصلی

گزارش کامل تظاهرات وکلا برای وکلا در هلند و قطع نامه بزبان انگلیسی و ترجمه فارسی
27.11.2012 - 20:13

 بنا بر گزارشهای پیشین ” کمپین صلح فعالان در تبعید” روزهای  گذشته گروهی از وکلای ایرانی مقیم هلند به اتفاق گروهی از وکلای هلندی ضمن تظاهرات در مقابل سفارت ایران در هلند ؛ با صدور قطعنامه ای که نسخه ای از آن به سفارت ایران ارائه شد ؛ حمایت خود را از وکیل زندانی ؛ نسرین ستوده؛ اعلام داشتند. گزارش کامل این تظاهرات که توسط وکیل ایرانی مقیم هلند ؛ آقای احمد پوری و به سه زبان هلندی , انگلیسی و فارسی تنظیم شده است را در زیر می خوانید

امروز برای نوشتن این گزارش با آقای فون فان دن بیسن رئیس کمسیون وکلا برای وکلای در خطر تماس گرفتم و در باره چگونگی سازماندهی این تظاهرات سئوال کردم. ایشان گفتند

از ده روز پیش با سفارت ایران تماس گرفته و تقاضای ملاقات برای ارائه قطعنامه کرده بودم. بعد از آن هروز با سفارت در تماس بودم تا وقت دقیق ملاقات تعیین شود.  بعد از یک هفته سردواندن وکلای هلندی توسط مسئولین سفارت ایران به آنها اعلام کرده بودند که ما نمی توانیم قطع نامه شما را شخصا دریافت کنیم. بعد از این ماجرا فورا روز دوشنبه را به عنوان تاریخ ارائه قطعنامه به سفارت جمهوری اسلامی تعیین کردیم. صبح زود در تماسی با سفارت به مسئولین امر اطلاع دادیم که ما راس ساعت 11 صبح برای ارائه قطعنامه آنجا حاضر خواهیم بود.  در جواب گفتند که سفیر امروز در سفارت نیست!

راس ساعت 11 صبح 20 نفر از وکلای هلندی در میدانی در فاصله 200 متری سفارت جمع شدند. پلیس به وکلا اعلام کرد کسی از سفارت قطع نامه را دریافت نخواهد کرد شما فقط می توانید قطع نامه خود را به صندوق پستی سفارت بیندازید. بعد از اینکه سه نفر بعنوان نمایندگان وکلای هلندی برای انداختن قطعنامه به صندوق سفارت راه افتادند معلوم شد که در سفارت ایران سراسیمگی و آشفتگی عجیبی حاکم است زیرا پلیسی که با سفارت در تماس بود فورا جلو این نمایندگان را گرفت و خواست کمی صبر کنند! معلوم نبود برای چی باید صبر کنند زیرا قرار نبود که کسی این نمایندگان را به حضور به پذیر و قطعنامه را شخصا دریافت کند. تنها امکان ممکن این بود که قطع نامه را به صندوق پستی بیندازند. بعد از چند دقیقه پلیس دوباره برگشت و گفت می توانید حرکت کنید. تا رسیدن به در سفارت این کار سه بار تکرار شد و سرانجام با مشایعت پلیس قطعنامه بعلاوه اطلاعیه خبری و فاکتها و حقایق جمع آوری شده در باره نسرین ستوده به صندوق پستی سفارت انداخته شد.

در راه بازگشت به میدانی که وکلا در آنجا تظاهرات داشتند من سه سئوال از  آقای فون فان دن بیسن و خانم آدری فان د استریک کردم. سئوال اول من این بود که مسئولین جمهوری اسلامی حتی حاضر نشدند بطور شخصی قطعنامه شما را دریافت کنند. شما چکار دیگری خواهید کرد؟ گفتند ما همین امروز با تظاهراتمان حمایت خود را از نسرین ستوده و خانواده اش بگونه ای علنی اعلام کردیم. در باره این سئوال که نسرین ستوده به نقطه عطف بی بازگشت می رسد و زمان تنگ است، شما چکاری برای نجات همکارتان می توانید انجام دهید. گفتند ما از تمامی شبکه های ارتباطی خودمان در سطح هلند و اروپا استفاده می کنیم تا در همه کشورها وکلا بدفاع از وکلایی که در خطر هستند برخیزند. ما آماده شنیدن پیشنهادات سازنده شما یا هر فرد دیگری هستیم چیز دیگری به نظرمان نمی رسد.

پرسیدم پیام شما به خانواده نسرین ستوده چسیت؟ گفتند ما در باره نسرین ستوده تحقیقات کرده ایم و با تمام توان در چهارچوب قوانین بین المللی و حقوقی از او دفاع خواهیم کرد. همبستگی عمیق خودمان را با خانواده او بویژه شوهرش و بچه هایش اعلام می کنیم.

بعد از باز گشت به جمع وکلا  قطعنامه را در حضور همه خواندند و بعد جواب دادن به سئوالات حضار یا خبرنگاران با گرفتن یک عکس جمعی بطور رسمی تظاهرات پایان یافت.

یک حادثه جنبی در کنار این تظاهرات و اوج گرفتن مسئله سفارت ایران در هلند.

سه نفر روی پرچم ایران شعاری نوشته بودند و آنرا قبل از تظاهرات وکلا از نرده های سفارت آویزان کرده بودند. دو نفر از کارمندان سفارت با یک قیچی باز در دستشان این تظاهرات کنندگان را تهدید کردند آنها پرچمشان را بستند و به جمع تظاهرات کنندگان وکلا پیوستند. از نظر یان هوفدیک یکی از وکلای شرکت کننده در این تظاهرات این امر که این سه نفر در جای نامناسبی ایستاده بودند دلیل بر این نیست که کارمندان سفارت آنها را به این شیوه تهدید کنند.

یان هوفدیک معتقد است که به خاطر این مسئله نمی توان دیپلمات های ایران را تحت پیگرد قرار داد ولی می توان آنها را از هلند اخراج کرد.

آقای هری فان بومل از حزب سوسیالیست هلند معتقد است که ” کارمندان سفارت هیچگونی حقی ندارند که افرادی را تهدید یا از مقابل سفارت به کناری برانند.” او می گوید آقای فرانس تیمرمن وزیر امورخارجه هلند باید سفیر ایران را برای تذکر و توضیح این واقعخ فراخواند. فان بومل می خواهد بطور کتبی در مجلس هلند از وزیر امورخارجه در این مورد سئوالاتی مطرح کند. “ خلاصه مقاله روزنامه تلگراف … در پیوند زیر می توانید مقاله را بزبان هلندی بخوانید. http://www.telegraaf.nl/binnenland/21110420/___Betogers_bedreigd___.html

در مورد پیگیری جرایم کارمندان سفارت و دیپلمات های ایرانی در هلند من هم با هری فان بومل نماینده پارلمان از حزب سوسیالیست صحبت کردم … اگر ما بتوانیم این تهدید ها و تخلفات را بطور دقیق مستند کنیم و قطعنامه آن لاین درست کنیم و تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم آنرا امضا کنند می توانیم از طریق نمایندگان مجلس خواست هایمان را پیگری کنیم. اگر این تلاش ها به جایی رسید من حتما شما را در جریان امور قرار خواهم داد.

فرستادن یک وکیل برای ملاقات با نسرین در زندان اوین

امروز با چند تن از وکلا از جمله آقایان فون فان دن بیسن رئیس کمسیون وکلا برای وکلای در خطر و هانس خاسبیک هماهنگ کننده “ AED (European Democratic Lawyers)   ” که در شش کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و هلند شعبه دارد، تماس گرفتم پیشنهاد من این بود که کمیسیونی از وکلای اروپائی را تعیین کنند و نماینده معرفی کنند که برای وکالت نسرین ستوده و ملاقات با او در زندان اوین اعلام آمادگی کند. … هر دو نفر گفتند ما این پیشنهاد را در اولین جلسه ای که داریم مطرح خواهیم کرد و امیدواریم تا آخر این هفته به راه حلی برسیم.

من از استقبال و عکس العمل ایرانیها در اینترنت و فیس بوک نسبت به ابتکار عمل وکلای هلند آنها را مطلع کردم. بسیار خوشحال بودند از اینکه توانسته اند برای نسرین و ایرانیان کار مفیدی انجام دهند. هانس می گفت همانقدر که رساندن این اخبار به ایرانیان مهم است برعکس آن هم برای ما مهم است اگر ما بتوانیم این استقبال گرم ایرانیان را بگوش وکلای اروپائی برسانیم باور می کنند که تلاش ما تاثیر مثبت دارد. به همین دلیل از من خواستند که در این امورد گزارشی بنویسم تا وکلای هلند برای بسیج سایر وکلای هلند و اروپا این گزارش را در شبکه های ارتباطی خود منتشر کنند.

قطعنامه وکلای هلند بزبان انگلیسی و ترجمه فارسی آن را در پیوند زیر می توانید ملاحظه کنید.

LAWYERS FOR LAWYERS Petition regarding Nasrin Sotoudeh to the Ambassador of the Islamic Republic of Iran با ترجمه فارسی

http://www.prime95.nl/MainW/2012/11/26/875  /

علاوه بر قطعنامه یک اطلاعیه خبری به همراه فاکتها و حقایق در باره نسرین ستوده به سفارت ایران تحویل داده شد که من همه اینها را از وکلا دریافت کردم و حالا در اختیار عموم می گذارم.

LAWYERS FOR LAWYERS URGENTLY REQUESTS FAIR AND EQUAL TREATMENT FOR IMPRISONED IRANIAN TOP LAWYER NASRIN SOTOUDEH 

http://www.prime95.nl/MainW/2012/11/26/866  /

به امید آزادی نسرین ستوده و تمامی زندانیان سیاسی و رهایی مردم ایران.

با احترام احمد پوری  27 نوامبر 2012

برای اطلاع بیشتر می توانید از طریق تلفن ها و ایمیل های زیر با من تماس بگیرید.

تلفن دستی:   0031655362313 / 0031642489868

تلفن دفتر کار: 0031703050415  / 0031703803058

ایمیل: apouri@gmail.com / prime95@xs4all.nl

وب سایت: http://www.prime95.nl/MainW  / 

*********************************************

من برای احتیاط بیشتر این قطع نامه را به همراه اطلاعیه خبری و فاکتها در این بخش می گنجانم تا برای کسانیکه نمی توانند به سایت سازمان پرایم مراجعه کنند قابل دسترس باشد.

LAWYERS FOR LAWYERS Petition regarding Nasrin Sotoudeh to the Ambassador of the Islamic Republic of Iran 

با ترجمه فارسی   

The Hague, 26 November 2012

Excellency,

The Dutch Lawyers for Lawyers Foundation (‘ Stichting Advocaten voor Advocaten ’) has repeatedly expressed our grave concerns about the current situation of our colleague Nasrin Sotoudeh. On 16 November 2012 we sent you a request to discuss her situation and we referred to the necessity of the application of the United Nations Basic Principles on the Role of Lawyers. However, we were informed that you would not be able to meet with us on short notice.

During the past months Ms. Sotoudeh has been subjected to several restrictions that violate her basic human rights and amount to unequal treatment of her as a prisoner. As a consequence Ms. Sotoudeh started her hunger strike on 17 October 2012, 47 days ago. Since her health is deteriorating severely, we feel that our last resort to bring her situation under your attention is to present you with this petition along with a lawyers’ presence outside of your Embassy

Therefore, we urge the Iranian authorities to:

1. create conditions under which Nasrin Sotoudeh will be able to end her hunger strike, entailing among other things allowing weekly face-to-face visits by her son, daughter and husband and lifting the travel ban that has been imposed on her husband and daughter;

2. assure that the international human rights treaties to which Iran is a Party as well as the United Nations Basic Principles on the Role of Lawyers, adopted in 1990 with the support of Iran, will be fully respected and fulfilled with respect to N asrin Sotoudeh.

Once more we would like to remind you of Iran’s obligations under the Basic

Principles on the Role of Lawyers. 1 As stated in our earlier letter this includes:

- Governments shall ensure that lawyers (a) are able to perform all of their professional functions without intimidation, hindrance, harassment or improper interference; (b) are able to travel and to consult with their clients freely both within their own country and abroad; and (c) shall not suffer, or be threatened with, prosecution or administrative, economic or other sanctions for any action taken in accordance with recognized professional duties, standards and ethics.’

- Where the security of lawyers is threatened as a result of discharging their functions, they shall be adequately safeguarded by the authorities. 3

- Lawyers shall not be identified with their clients or their clients’ causes as a result of discharging their functions.4

We will continue to monitor Nasrin Sotoudeh’s case closely and will continue to express our grave concerns should her situation not improve. We remain at all times available to meet with you at your earliest convenience to discuss these issues more extensively.

We utterly hope that your good will and sense of justice will prevail.

Please accept, Sir, the assurances of our highest esteem,

Phon van den Biesen President of Lawyers for Lawyers

Adrie Van de Streek Executive Director

1 The Basic Principles on the Role of Lawyers were adopted by the Eighth United Nations Congress on the Prevention of Crime and the Treatment of Offenders in 1990. 2 Article 16 of the Basic Principles. 3 Article 17 of the Basic Principles. 4 Article 18 of the Basic Principles.

قطع نامه آزادی نسرین ستوده به سفیر جمهوری اسلامی ایران در شهر   لاهه  .

لاهه ۲۰۱۲ -۱۱-۲۶

عالیجناب،

«سازمان وکلا برای   وکلا» مکررا نگرانی خود را در مورد وضعیت همکار   خود نسرین ستوده ابراز و اعلام کرده است. ازطرف این سازمان در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲   درخواستی مبنی بر بررسی وضعیت ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ارئه شد،که در آن ما به   لزوم رعایت اصول اساسی سازمان ملل در باره نقش وکلا اشاره کرده بودیم. در پاسخ به   این نامه به ما اعلام گردید که شما متاسفانه آمادگی پذیرا شدن ما را در این مدت  کوتاه ندارید  .

در چند ماه گذشته ما شاهد اعمال محدودیت­های چندگانه بر خانم ستوده   بوده­ایم. این محدودیت ها به لحاظ رفتار نابرابر با خانم ستوده بعنوان یک زندانی،   بطور بنیادی ناقض اساسی حقوق بشر در مورد ایشان می باشد. ۴۷ روز پیش در تاریخ ۱۷   اکتبر ۲۰۱۲ در پی­امد و بر اثر این شکل از رفتار خانم نسرین ستوده دست به اعتصاب   غذا زدند که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. ما جمعی از وکلا بر این باور هستیم که   سلامتی و جان خانم نسرین ستوده در خطر می­باشد. با ارئه این قطعنامه همراه با   گردهمائی خود جلوی سفارت جمهوری اسلامی، خواهان جلب توجه شما به سلامتی خانم ستوده   و شرایط ایشان در زندان هستیم  .

ما اکیدا از مقامات جمهوری اسلامی میخواهیم  :

  ۱  . شرایطی فراهم کنید که این امکان را برای خانم   نسیرین ستوده ایجاد کند تا ایشان بتوانند اعتصاب غذای خود را پایان دهند. علاوه بر   موارد دیگر اجازه ملاقات حضوری هفتگی با همسر، پسر و دخترش داده شود، همچنین   ممنوعیت سفر دختر و همسر ایشان لغو گردد  .

  ۲  . تضمین کنید که قطع نامه های حقوق بشر بین المللی که ایران یکی   از طرفین متعهد به آن است، همینطور حقوق اساسی سازمان ملل در باره وکلا که در سال   1990 با حمایت ایران تصویب شد بطور کامل اجرا گردد از جمله در مورد خانم ستوده   رعایت شود  .

همانطور که در نگارش­های گذشته بر این موضوع تاکید شده است ما بار   دیگر خواهان یادآوری تعهد و لزوم اجرای مواد این قطعنامه هستیم  :

- دولت ها متعهد می­شوند که وکلا در ایفای نقش خود بعنوان   وکیل مورد ارعاب، محدودیت و تعرض در حرفهء خود قرار نگیرند. همچنین در شغل خود از   آزادی سفر و مشاوره با موکل خود بهرهمند ­باشند و محدودیت شغلی در مورد آنها اعمال   نشود، برای انجام شغل خود تحت پیگرد قانونی و جریمه­های اداری، اجرائی و اقتصادی   قرار نخواهند گرفت  .

– هر آن که امنیت وکلا به خاطر انجام وظایف خود مورد تهدید   واقع شوند ، مقامات دولتی ملزم به حفظ امنیت آنها هستند  .

– هویت وکلا به خاطر انجام شغل خود در ارتباط با موکلین و جرایم   آنان تعریف و معنا نمی­شود  .

ما همچنان به نظارت و پیگیری موضوع و شرایط خانم نسرین ستوده ادامه   می دهیم و در صورت عدم پیشرفت و تغییر در شرایط وی ابراز نگرانی جدی و عمیق خود را   در این ارتباط اعلام خواهیم کرد  .

در صورت رفع عدم آمادگی شما ما همواره آمادهء دیدار و خواستار   گفتمان در این مورد می­باشیم  .

ما از صمیم قلب امیدواریم که حسن نیت و حس عدالتخواهی شما در این   دراین مورد چیره خواهد شد  .

با احترامات فائقه،

فون فان دن بیسن رئیس کمسیون وکلا برای وکلا

آدری فان یث استریک مدیر اجرایی کمسیون وکلا برای وکلا

از کمک بی دریغ و همه جانبه سولماز محمودی در ترجمه این قطع نامه سپاسگزارم.

برای اطلاعات بیشتر

از طرف سازمان پناهندگی پرایم

احمد پوری :

تلفن دستی: 0031655362313 / 0031642489868

تلفن دفتر کار: 0031703050415 / 0031703803058

ایمیل:

 apouri@gmail.com   / prime95@xs4all.nl

وب سایت  :

 http://www.prime95.nl/MainW/

LAWYERS FOR LAWYERS URGENTLY REQUESTS FAIR AND EQUAL TREATMENT FOR IMPRISONED IRANIAN TOP LAWYER NASRIN SOTOUDEH

THE HAGUE, 26 NOVEMBER 2012 Iranian Embassy Crossing Hogeweg and Duinweg from 10.45 a.m. through 11.30 a.m.

The Dutch organization Lawyers for Lawyers (L4L, www.lawyersforlawyers.nl) will be heading a group of Lawyers on Monday 26 November 2012 at 11 a.m. in front of the Iranian Embassy in order to hand over a petition to the Iranian Ambassador in The Netherlands, his Excellency Mr. Gharibabadi.

This step is set on behalf of an Iranian top-lawyer, Ms. Nasrin Sotoudeh, who is currently in prison in Teheran. She was sentenced to a six-year term in prison after she had spent many years defending activists and journalists and after she became a leading lawyer in cases of child abuse and women’s rights. In 2010 Ms. Sotoudeh was representing Zahra Bahrami, a Dutch-Iranian dual citizen charged with security offenses. Ms. Sotoudeh has been charged with “activities against national security” and “propaganda against the regime.” Please see the attached fact-sheet for additional information.

Currently, while imprisoned, Ms. Sotoudeh receives a special treatment: until last week, she has been held in isolation, while her husband was not allowed to visit her; her children are barred from visiting her as well or are allowed only very sporadic visits for extremely limited time-slots. Her husband is not allowed to travel abroad, nor is her eldest daughter.

Ms. Sotoudeh’s protesting against this special treatment did not lead to any positive result. Therefore, she went on hunger strike on 17 October 2012 and is set to continue this hunger strike until she and her family will receive fair and equal treatment.

Lawyers for Lawyers is very concerned about Ms. Sotoudeh’s rapidly deterring health situation. “Human Rights Lawyers do not belong in prison in the first place, and under all circumstances they are entitled to decent and equal treatment like any other prisoner”, says Phon van den Biesen, President of Lawyers for Lawyers. “Apart from that, no prisoner should be punished by seeing her husband and family punished.” Therefore, Lawyers for Lawyers requests the Iranian Ambassador to transmit its request for decent and equal treatment of Nasrin Sotoudeh to the Authorities in Teheran, so she will be able to end her hunger strike

on the shortest possible notice. Lawyers for Lawyers reminds the Iranian authorities that Iran has adopted the United Nations Basic Principles on the Role of Lawyers, which instructs governments to protect lawyers that are discharging of their professional duties and to not identify them with their clients or their client’s causes.

Reference for Basic Principleshttp://www2.ohchr.org/english/law/lawyers.htm

*************************************************************

Fact Sheet Nasrin Sotoudeh, Iran.

As a human rights lawyer, Nasrin Sotoudeh has defended many of the human rights activists who were arrested after the presidential elections in June 2009. She defended Shirin Ebadi, the human rights lawyer and Nobel laureate who co-founded the Defenders for Human Rights Center (DHRC). She also acted as lawyer for the Iranian-Dutch Zahra Bahrami, who was executed in Iran on 29 January 2011. Next to that she has fought diligently for equal rights for women and the abolishment of the death penalty for persons who committed crimes below eighteen years of age.

On 28 august 2010, members of the intelligence service searched Sotoudeh’s office and home. Furthermore, her assets were frozen. On September 4, 2010, she was arrested.

On January 9, 2011, Nasrin Sotoudeh was sentenced by Branch 26 of the Islamic Revolution Court to 11 years of imprisonment, on charges of “acting against national security”, “propaganda against the system”, “collusion and gathering with the aim of acting against national security” and “membership in an illegal organisation” (DHRC). Furthermore she was banned from practicing law and traveling abroad for 20 years. On 14 September 2011, this sentence was reduced by the Appeal Court to 6 years imprisonment and a 10-year ban on practicing law.

After the sentence was announced, Sotoudeh’s husband was summoned to appear in the prosecutor’s office in the Evin Prison, where he was arrested on 16 January 2011 and held in detention for one night. It is unclear what he is charged with, but it is believed that his arrest is linked to remarks he made in interviews he gave in connection with the case against his wife.

On July 11, 2012, Sotoudeh’s 12-year-old daughter was summoned by authorities and informed that she was banned from traveling outside the country.

In September and October 2012, Sotoudeh’s visitation day in the Evin prison was changed from Sunday to Wednesday. This was done without any legitimate ground being provided by the prison authorities. Furthermore she was only allowed to see her family members from behind a glass wall. In reaction to these measures, on 17 October 2012, Nasrin Sotoudeh went on hunger strike to protest against the above described harassment by the judicial authorities towards her family. After she went on hunger strike, her visitation day was changed back to Sunday. Her family members had been denied the right to visit her for a few weeks, except on November 12 when Sotoudeh was allowed to see her children face to face, although only for a few minutes and in the presence of the prison guards.

Following her hunger strike, Sotoudeh was placed in solitary confinement from October 31st until November 19.

On Wednesday the 21st of November Nasrin Sotoudeh’s husband declared that he was allowed to see Sotoudeh for a few minutes on 20 November. Sotoudeh is emaciated due to the 5 weeks of hunger strike. Even though her husband tried to convince her to break her hunger strike, Sotoudeh told him that she will continue the hunger strike until the restrictions on visits of her family members are lifted, and the harassment by the judicial authorities towards her family ends.

Nasrin Sotoudeh was one of the three nominees for the Martin Ennals Award 2012.

In November 2012 Nasrin Sotoudeh was awarded the Sakharov Price for Freedom of Thought by the European Parliament.

Lawyers for Lawyers │ P.O. Box 7113 │1007 JC Amsterdam │ The Netherlands │info@lawyersforlawyers.org │ www.lawyersforlawyers.org Tel: +31 (0)20 717 1638 │ Fax: +31 (0)20 717 1327 │ Bankaccount: ABN AMRO 48.99.38.655 attn. Advocaten voor Advocaten – Amsterdam BIC: ABNANL2A │ IBAN: NL69 ABNA 0489 938 655 │ kvk nr. 41181988

برای اطلاعات بیشتر

از طرف سازمان پناهندگی پرایم

 :احمد پوری

تلفن دستی: 0031655362313 / 0031642489868

تلفن دفتر کار: 0031703050415 / 0031703803058

:ایمیل

 apouri@gmail.com   / prime95@xs4all.nl

  :وب سایت

 http://www.prime95.nl/MainW/

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.