رفتن به محتوای اصلی

طرح فدرالیزم مجلس و اهداف وتبعات آن
14.11.2012 - 10:46

 ارائه ی طرح ایجاد نظام فدرالی بوسیله مرکز پژوهشهای مجلس با توجه به واقعیات موجود در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی پیشنهاد شده و در واقع ادامه دهنده طرح بلند مدتی است که از زمان استانی شدن سپاه پاسداران قابل پیش بینی بود و احتمالا مباحث و توافقاتی از همان ابتدا صورت گرفته است.

سپاه پاسداران که اصلی ترین قطب اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی است و بار سیاسی آن نیز روز به روز افزون تر می گردد، منافع و مصالح خود را در اولویت هر اقدامی قرار داده و با توجه به محوریت اقتصادی که در پروژه های عظیم حکومتی کسب کرده، پیوسته سعی در بهره برداری از فضای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی دارد. کارتل اقتصادی سپاه با توجه به ساختار پیچیده خود در حوزه خارجی شرایط ایده آل را بوجود آورده و ارتباطات تجاری مطلوب خود را به راحتی شکل داده است و همچنین تضعیف و تحریم سیستم جمهوری اسلامی منافع بسیاری را برای ثبات بیشتر سپاه پاسداران داشته و با جهت دهی حملات و فشارها به سوی دولت و رهبر جمهوری اسلامی از آب گل آلود ماهی خود را گرفته اند. حتی اگر دولت و رهبر بتوانند بقای خود را حفظ کنند، به ناچار باید همواره رضایت سپاه پاسداران را بدست آوردند. سپاهی که دارای اکثریت پیرو خط خمینی است و از عنوان و جایگاه کاریزمای خمینی نهایت استفاده را می برد.

یکی از مراحل تثبیت قدرت سپاه پاسداران، در دست گرفتن کنترل استانها بود که با ایجاد پدافند غیر عامل و مدیریت بحران کامل شد. اکنون که تمام منابع و مجاری ارتباطی استانها تحت کنترل سیستم سپاه پاسداران است، فدرالیزم پیشنهادی مجلس و واقعیت بحران سیاسی می تواند زمینه ساز تمرکز زدایی قدرت اقتصادی از دولت شده و آمار و ارقام با توجه به فیلترهای سپاه تعیین گردد. سپاه پاسداران برای حفظ بافت اقتصادی خود پیوسته به دنبال افزایش قدرت سیاسی و توانایی اطلاعاتی - نظامی بوده و به همه ی گزینه ها اعم از تقلیل پست ریاست جمهوری به نخست وزیری و یا کنترل رئیس جمهور، مرگ و یا سقوط رهبر، ایجاد اپوزیسیون اصلاح طلب درون ساختار نظام و حتی کودتای نظامی می اندیشد و چون در هیچ شرایطی نیروی پاسخگو نبوده و نیست، طبیعتا تعیین کننده گذار به مرحله بعدی حیات سیاسی جمهوری اسلامی در صورت عدم سقوط سیستم، خواهد بود.

طرح فدرالیزم و تمرکز زدایی قدرت درون قدرت گرایی جمهوری اسلامی در صورت اجرا بیشترین شکاف را میان حاکمیت ایجاد می کند. خامنه ای با توجه به تجربیات تلخ 4 دوره ی ریاست جمهوری خاتمی و احمدی نژاد تلاش می کند درصدد تمرکز بیشتر قدرت در دستان خود برآید و از رئیس جمهور یا مخالفان احتمالی قدرت زدایی کند و تنها جبهه مورد اعتماد او سپاه پاسداران است و پر واضح است که قدرت گرفتن روز افزون سپاه و تضعیف سایر نهادهای حکومتی، قدرت مطلق را به سپاه داده و در صورت بروز مشکلات جدی و یا جبهه گیری رهبر بر خلاف سپاه، تنها برنده وضعیت فوق سپاه پاسداران خواهد بود.

با توجه به سیستم سیاسی رو به افول جمهوری اسلامی و مشکلات عدیده مردم و شدت نارضایتی آنان و همچنین پایه ریزی اقتصاد غیر نفتی و وضع مالیات برای تامین بودجه به جای ادامه سرمایه گذاری بر درآمد نفت مانند گذشته، و همچنین حفظ سلامت سیاسی ایران در بحرانی ترین شرایط که روز به روز فشارهای داخلی و خارجی ارکان آن را بیشتر از بین می برند، و عدم اعتماد سیاسی – اقتصادی مردم، تقویت و تشدید بافت اطلاعاتی و نظامی تنها راه حل موجود بوده که در واحدهای جغرافیایی کوچک مانند استان، شهرستان و... باید بصورت دقیق تر و خشن تر اعمال شود که نهایتا در شرایط فوق نیز تنها اهرم اجرایی سپاه بوده و شرایط بیش از پیش برای سیستم جمهوری اسلامی و مردم بغرنج تر می گردد.حال بدیهی است که فدرالیزم اقتصادی – نظامی شاید روزنه امیدی برای حاکمیت موجود باشد و حتی رهبر و سایر قوا به ناچار مجبورند بصورت رسمی و یا غیر رسمی دامنه اختیارات سپاه را بیشتر کرده و همچنان در شرایط و موقعیت های بحرانی بعدی انگشت اتهام را به سوی یکدیگر دراز کنند. سپاه پاسداران نیز با توجه به سیر صعودی رشد خود از انقلاب 57 تا امروز و گذار از مراحل مختلف ساختاری  و عدم نگرانی از طرف حاکمیت و نهادهای ذیربط ، به خوبی آشکار می کند که ظرفیت ارتقای بیشتر خود را در راستای اهدافش دارد و می تواند به راحتی بر سیستم سیاسی ایران تاثیر بگذارد.

طرح فدرالیزم می تواند برای تبلیغات به نفع نظام و کنترل بیشتر افکار سیاسی مردم و نهایتا تاثیرگذاری بر انتخابات آنان صورت گیرد و چون در حوزه انتخابات استانی، شهرستانی و ... فضای سیاسی و شناخت فاکتورهای مشارکتی در میان مردم اکثر استانها، خصوصا استانهای مرزی بخوبی رشد نکرده و عموما مردم استانها با توجه به رابطه های قومی و طایفه ای درون منطقه سکونت خود در انتخابات شرکت کرده و قضاوت می کنند، مجال کنترل بر افکار مردم نیز بیشتر بوده و قدرت حاکمه جمهوری اسلامی طی پروسه برنامه ریزی شده ای می تواند با توجه به تبلیغات موثرتر و وسیع تر تا حد امکان نمایندگان تابع خط فکری خود را بر کرسی نمایندگی مردم بنشانند و عده ی خاصی را روانه پایتخت کنند که در اینصورت نیز نقش و تاثیر سپاه به عنوان بازوی اجرایی مورد اعتماد رهبری بخوبی مشخص است.

از طرفی طرح ازدیاد جمعیت که توسط دولت و رهبر موکدا بصورت واضح بیان شده نیز با توجه به ساختار فدرالی رسمی و یا غیر رسمی محقق می گردد و همچنین با توجه به اتنیک و بافت محلی نقاط مختلف کشور با بهره گیری از تجدید حیات تفکرات مذهبی و ادامه پروژه بسیج محله، مسجد، دانشگاه و ... بافت کنترل گر خود را تقویت کرده و امیدوارند که با ارزیابی و بهره گیری از فرصتهای کوچکتر، موقعیت های مطلوب تر و بیشتری را بوجود آورند.

اما علیرغم تمامی تحلیلها و فاکتورهای موجود نکته مسلم اینست که فناوری اطلاعات ، فرهنگ و آگاهی روز افزون مردم که عموما توسط دانش آموزان و دانش جویان صورت می گیرد و علاوه بر آن فشارهای اقتصادی مضاعفی که برای تقویت بافت اطلاعاتی – نظامی صورت می گیرد و همچنین دوره ی خودباوری و اندیشه ورزی منطقی تر مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری 88، نه تنها سیستم فدرالی بلکه کلیت موجودیت نظام همواره مانند ظرف بلوری ترک خورده ایست که با کوچکترین بحران و ناهماهنگی هر لحظه ممکن است باعث فروپاشی ساختار جمهوری اسلامی گردد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
ایمیل رسیده از نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.