رفتن به محتوای اصلی

سناریوی بستن تنگه هرمز توسط حکومت ایران، رویا یا واقعیت
17.10.2012 - 15:01

تنگه هرمز شاهرگ حیاتی کشورهای حوزه خلیج که عمدتا صادرکننده نفت هستند و کشورهایی که از این کشورها نفت وارد می کنند، می باشد. در کل یکی از ترانزیت اصلی نفت و گاز کشورهای حوزه خلیج به سرتاسر دنیا تنگه هرمز می باشد. تخمینا روزانه حدود 15 الی 16میلیون بشکه نفت خام از این تنگه ترانزیت می شود که معادل 40 درصد نفت قابل حمل کشتی های نفتکش دنیاست و حدود 25 درصد کل نفت مصرفی دنیاست. بنابراین با استناد به آمار و ارقام این تنگه دومین تنگه پرتردد دنیاست.

 برخی مقامات رژیم در مصاحبه با رسانه ها و گفته های خود از بدو انقلاب ایران تا کنون همیشه با گزینه شرطی بستن تنگه هرمز را مطرح کرده اند و تا حالا توان چنین عملی را نداشته اند. این روزها هم این تهدیدها از سوی برخی مقامات لشکری و کشوری شدت گرفته است. عرض تنگه هرمز حدود 55-50 کیلومتراست با توجه به توان عملی وقدرت نظامی ایران تا حالا ثابت شده است این ادعاها پوچ و بی اساس است. چونکه ناوگان دریایی و نیروی نظامی قوی و پیشرفته کشورهای غربی در آنجا حضور داشته و در آماده باش کامل بسر می برند. بالطبع نه تنها این کشورها حتی کشور کوچک امارات متحده عربی نیروی هوایی و دریایی پیشرفته تری ازکشور جهان سومی ایران دارد. در سال 1988 نیروی دریایی ایران در جنگ تانکرها از فرصت استفاده کرده در مسیر عبور کشتی ها مین هایی کاشته بود که با درایت نیروی دریایی آمریکا این عملیات خنثی شد و در عرض چند ساعت قسمت قابل توجهی از نیرویی دریایی ایران را از بین بردند. با توجه به توان نظامی پایین ایران هم از لحاظ کیفی و کمی برای این کار این تهدیدات و هشدارها بیشتر بلوف های سیاسی هستند که واکنش های غیرمنطقی در برابر تنبیه های بین المللی می باشند. همچنین در داخل ایران مشکلات سیاسی و اقتصادی گریبان گیر حکومت ایران شده است وتشدید انفعال و انزوای حکومت ایران در جامعه بین الملل و بحران مشروعیت شدید هم در داخل جامعه و جامعه جهانی باعث سردرگمی سردمداران حکومت شده است و بعضی از اینها بر این عقیده هستند که با شعله ور کردن آتش جنگ بتوانند از فشار مضاعف اقتصادی و سیاسی بکاهند و زمانی حکومت ایران به این عمل دست خواهد زد چاره ای جز جنگ برای بقای خود نداشته باشد واین جنگ با توجه به واقعیات موجود به منزله خودکشی حکومت ایران می باشد و برخلاف تفکرات مقامات ایران نه عامل بقا بلکه عامل فنای حکومت خواهد بود.

از لحاظ قوانین بین المللی و دریاها ایران حدود 12 مایل از ساحل حق نظارت بر تنگه هرمز را داراست، برای قسمت های دیگراین تنگه ایران هیچ گونه حق تسلطی نمی تواند داشته باشد و بیشتر تردد کشتی ها و حمل کالا در طرف کشورعمان قرار دارد که از هر گونه دسترسی ایران خارج است و از لحاظ حقوق و قوانین دریاها و دریانوردی دولت ایران هیچگونه اختیاری برای کنترل و جلوگیری از تردد آنها را ندارد. بنابراین هر گونه اخلالی در حمل ونقل تنگه هرمز از طرف ایران به منزله اعلان جنگی برای کشورهای وارد کننده و صادرکننده نفت و کالا خواهد بود.

نظارت و کنترل کامل حکومت ایران بر این تنگه رویایی بیش نیست. ممکن است نیروی نظامی ایران بتواند مثل مورد قبل در این باره مشکلاتی ایجاد کند ولی این مشکلات تنها بعد از چند زمانی کوتاه حل خواهد شد چون بر طبق آمار و اطلاعات موجود قدرت آتشباری تجهیزات نظامی ایران نتنها از آمریکا و کشورهای غربی بلکه از بیشتر کشورهای حوزه خلیج بخصوص امارات متحده و عربستان سعودی خیلی ضعیف است. بنابر این این موضع گیری ها و تهدیدها هم بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و از دنیایی غیر واقعی و بزرگنمایی کاذب جمهوری اسلامی ایران خبر می دهند که رویکرد غیر عقلانی و به دور از رئالیسم سیاسی حکومت ایران در برابر فشار های بین المللی می باشد.

 باتوجه به توان نظامی نیروهای نظامی ایران بویژه سپاه پاسداران فعل چنین عملیاتی در حال حاضر برای حکومت ایران مشکل است. تبلیغات و تهدیدات سپاه برای بستن تنگه هرمز بیشتر  به منظور ایجاد جنگ روانی است که می خواهد با طرح چنین سناریویی افکار عمومی جامعه جهانی را علیه غرب و هم پیمانانش وا دارد و می خواهند چنین وانمود کنند که این کشورها خواهان جنگ با ایران بوده ما برای دفاع از خود دست به چنین اقدامی خواهیم زد.

 این تنگه بیشتر از همه کشورها برای ایران اهمیت حیاتی دارد. حکومت ایران الان هم جز صادر کنندگان نفت در جهان محسوب می شود و اقتصاد ایران درحال حاضر در وضعیت نابسامانی قرار دارد و ارزش ریال ایران روزبروز در مقابل واحدهای پولی سایر کشورها افت بی سابقه ای پیدا می کند. بیکاری، تورم، فساد اداری و دولتی، بزهکاری اجتماعی و… به بالاترین حد خود رسیده و با گذشت زمان در حال افزایش است و ایران به شدت به در آمد ارزی این اقتصاد تک محصولی یعنی نفت وابسته است و اکثر نفت صادرتی ایران هم از این تنگه عبور می کند. در این میان گزینه تحریم نفت و گاز ایران توسط جامعه بین الملل بهترین گزینه برای فلج کردن این رژیم به عنوان حامی و سازماندهی کننده تروریسم بین الملل و ناقض سرسخت حقوق بشر مدنظراست و گام هایی در این خصوص از طرف برخی کشورهای غربی بخصوص آمریکا، کانادا، ژاپن، بعضی کشورهای اتحادیه اروپا و… برداشته شده که در حال بررسی توسط این کشورها می باشد. تحریم نفت خط قرمز ایران است در قبال این اقدامات جامعه جهانی بر علیه ایران، احتمالا رژیم بالطبع واکنش هایی از خود نشان خواهد داد که از جمله این واکنش ها حمله به مواضع و منافع کشورهای غربی و هم پیمانانشان می باشد که یکی از آنها هم  تلاش این کشور برای بستن تنگه هرمز خواهد بود. با توجه به مطالب بیان شده در سطور بالا فعل آن برای حکومت ایران گران تمام خواهد شد و چنین اقدامی به منزله شروع جنگ در منطقه واعلان جنگ به جامعه جهانی از طرف ایران می باشد. اگر شرایط به این منوال ادامه پیدا بکند و تغییری در سیاست های خصمانه حکومت در برابر جامعه بین الملل ایجاد نشود، در نهایت حکومت جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد غیر عقلانی و ایدئولوژیک خود و در مواجهه با فشار مضاعف شدید داخلی و خارجی بازی را به نفع مردم  و جامعه جهانی خواهد باخت و در نتیجه این سیاست های تهاجمی و غیر واقع بینانه هیچ کدام از رویا های حاکمیت ایران به حقیقت نخواهد پیوست و احتمالا در آینده سرنوشت حکومت همان سرنوشتی خواهد بود که یک عده از نظام های دیکتاتوری جهان سالهای گذشته آن را تجربه کردند. 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران بریفینگ (http://farsi.iranbriefing.net/?p=25200)

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.