رفتن به محتوای اصلی

چین در بارۀ گسترش مناسبات اقتصادی و امتیاز استخراج معادن با گروه طالبان گفتگو کرد
25.03.2022 - 08:58
 
 

وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه چین، امروز پنج‌شنبه۴ حمل/ فروردین، در یک سفر ویژه به کابل با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در بارۀ مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری و بویژه برنامۀ آغاز کاراستخراج معادن و جایگاه و نقش افغانستان در طرح «جاده ابریشم»  یا BRI گفتگو کرد.

 

چین پس از تسلط طالبان بر افغانستان از جمله کشورهائی است که تعامل مثبت و روابط اقتصادی نزدیک با این گروه برقرار کرده و تا کنون چندین محموله کمک‌های بشردوستانه نیز به افغانستان فرستاده است.

وزیرخارجه چین، روز پنجشنبه ۴حمل/فروردین، وارد کابل شد و علاوه بر دیدار و مذاکره با همتای طالبانی خود، قرار است با شمار دیگری از مقام های امارت اسلامی ملاقات و گفتگو نماید.

وزارت خارجه طالبان در مورد سفر وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین در کابل می‌گوید که او روابط میان افغانستان و چین را تاریخی توصیف کرده و بر تقویت آن تاکید کرده است.

حافظ ضیا احمد تکل، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه طالبان، ‌می‌گوید که وانگ ‌یی در دیدار با امیر خان متقی سیاست چین را عدم مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و مخالفت کشورش را نسبت به تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه طالبان اعلام کرده است.

به گفته اقای تکل، وزیر خارجه چین در این دیدار، نشست وزیران أمور خارجۀ کشورهای همسایه افغانستان را که قرار است هفته آینده در چین برگزار گردد، مهم عنوان کرده و از شرکت امیرخان متقی در آن ابراز خرسندی کرده است. قرار است این نشست در پکن برگزار شود.

استقبال گرم کابل از سفر وزیر خارجه چین

سفر ویژه وزیر خارجه چین به افغانستان با استقبال گرم مقام‌های کابل مواجه شده و امیر خان متقی این سفر را یک پیام مثبت به افغان‌ها و جهانیان توصیف کرده و گفته است که با تامین امنیت در افغانستان در کنار سایر سرمایه‌گذاران خارجی زمینه برای سرمایه گذاران چینی نیز فراهم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده است که امیر خان متقی در دیدار با وانگ ‌یی سرمایه گذاری چین را در افغانستان یک فرصت اقتصادی برای افغان‌ها و حکومت طالبان دانسته و گفته است که این اقدام چین حکومت جدید افغانستان را برای رسیدن به ثبات سیاسی و اقتصادی یاری می‌کند.

حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، می‌گوید که وزیر خارجه طالبان ثبات در افغانستان را به نفع تمامی کشورهای جهان عنوان کرده و تاکید نموده که اکنون وظیفۀ جامعۀ جهانی است که این ثبات را از لحاظ سیاسی و اقتصادی تقویت نماید.  متقی در دیدار با وانگ ‌یی نیز گفته است «خوشحالم از این‌که روابط افغانستان و چین روز به روز نزدیک‌تر می‌شود».

سفر وزیر امور خارجه چین به کابل در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این گزارش‌هائی مبنی بر مذاکرات شرکت‌های چینی با طالبان برای استخراج معدن مس عینگ لوگر افغانستان، به نشر رسیده بود.

چرا چین دست دوستی به طالبان داده است؟

آگاهان سیاسی باور دارند که چین به دنبال استفاده بهینه از فرصت‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان در بخش‌های ترانزیتی و معادن است.

 

حیدر حیدری، از تحلیلگران سیاسی، در مورد سفر وزیرخارجه چین به افغانستان می‌گوید که چین پس از ۶۳ سال طرح و برنامه کارهای اقتصادی خود را عملا در سال ۲۰۱۳ در افغانستان و دیگر کشورهائی که دارای منابع معدنی هستند آغاز کرد.

این آگاه سیاسی تاکید دارد که چین در سال ۲۰۱۳ آمادگی خود را برای استخراج معدن آهن حاجیگک و مس عینک افغانستان که هر دو از معادن بزرگ در سطح جهان است اعلام نموده بود. اما به دلیل رقابت‌ها میان پکن و واشینگتن و ضعف مدیریت در حکومت پیشین أفغانستان این کار صورت نگرفت.

بگفتۀ او «مس و آهن دو کالای مهم و استراتژیک در جهان به شمار می‌رود و اکنون چین می‌خواهد کار روی این معادن را در افغانستان آغاز نماید. مورد دیگر که چین به آن در افغانستان توجه دارد بخش ترانزیت است و بدون افغانستان چین نمی‌تواند به برنامه‌ها و چشم‌انداز جهانی خود دست پیدا بکند و افغانستان هم باید در برنامه‌های ترانزیتی چین در این راستا قرار گیرد».

اقای حیدر حیدری در بارۀ فرصت‌های پیش روی چین در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، می‌گوید «چالش‌های بزرگ منطقه و فرا منطقه از جمله آمریکا سد راه رسیدن چین به اهدافش در افغانستان است اما روی هم رفته حکومت کنونی از این فرصت پیش آمده برای منافع ملی می‌تواند استفاده نماید و این امر برای افغانستان نیز یک فرصت خوب به شمار می‌رود.

قابل ذکر است که چین پس از پاکستان تنها کشوری است که هیئت بلند پایه سیاسی خویش را تحت حاکمیت طالبان به افغانستان فرستاده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
RFI بخش فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.