رفتن به محتوای اصلی

دسامبر 2022

31.12.2022 - 18:50
احد قربانی دهناری
شعارهایی نظیر «زن، زندگی، آزادی»، «حجاب بهانه است، اصل نظام نشانه است»، «جمهوری اسلامی، نمیخوایم، نمیخوایم»، « فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، « قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه» نشان می‌دهند که مردم ایران عزم خود را جزم کرده‌اند که از جمهوری اسلامی گذار کنند. برای گذار از جمهوری اسلامی، مردم چه امکانات و چه ابزارهایی دارند؟
31.12.2022 - 16:57
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱، مراسم چهلم هفت تن از شهدای راه آزادی در جوانرود برگزار شد.

جمعیت زیادی که برای شرکت در مراسم چهلم شهیدان در جوانرود به آرامستان حاجی ابراهیم این شهر می رفتند، اما ماموران از ترس راه های منتهی به‌ آرامستان حاجی ابراهیم را بستند و مردم با مأمورین گارد ضدشورش روبرو شدند. ماموران از حضور خانواده ها بر سر مزار شهیدان ممانعت بعمل آورده و اقدام به شلیک گاز اشک آور به سوی مردم معترض نمودند.
31.12.2022 - 16:34
به دنبال فراخوان گروه‌های مختلف برای ادامه اعتراضات سراسری، امروز در تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، نجف‌آباد و جوانرود، معترضان به خیابان آمدند و علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت شعار دادند. براساس گزارش‌ها، یک نفر با شلیک نیروهای امنیتی در جوانرود کشته شد و یک زخمی نیز به بیمارستان منتقل شد.
31.12.2022 - 16:23
شهاب میرزایی
حضور سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران،‌ بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج در قزاقستان واکنش‌های زیادی به همراه داشت.
31.12.2022 - 16:18
جواد تهرانی
جوانان ما را اعدام نکنید, با این کار ترسی در آنان ایجاد نمیشود بلکه زخمهای اجتماعی را عمیق تر میکنید و سراشیبی سقوط خود را افزایش میدهید. اگر اوج اعتراضات کمی فروکش کرده است بدلیل ترس از شما و سرکوب و اعدامهایتان نیست, بلکه به جهت عدم وجود رهبری در جریانات اعتراضی میباشد تا بتواند مراحل بعدی این جریانات را تعین و جهت دهی نماید.
31.12.2022 - 13:37
کیانوش توکلی
لطفا مبنع خبر را در همین جا بگذارید ؛ اخبار فیک موجب بی اعتمادی مردم خواهد شد. .خوب نام ایشان در کدام لیست بوده است لیستی که هنوز منتشر نشده است چگونه بدست شما رسیده است .

برکسی پوشیده نیست که پیمان عارف ، شهرام همایون ، محمد منظر پور، حشمت رییسی ، علی علی زاده ، جواد خادم ،، امید دانا ، اردشیر زاهدی(فوت شده) و... از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و بعضا از علی خامنه ای دفاع می کننددر این طیف یعد از قتل مهسی امینی اختلافات در بین شان تشدید شد. بطور مثال امید دانا علیه "خر مذهبی ها" شب و روز تبلیغ می
31.12.2022 - 09:37
سیروس مددی
موضوع «پرچم »در‌میان ایرانیان – بویژه در خارج از کشور- همچنان سبب بحث ها و کشمکش‌هاست. یک علت اساسی این بحث و کشاکش و سردرگمی، آگاهی اندک از تاریخچه پرچم ایران – بویژه در دوره معاصر است. این نوشته، با اتکا به اسناد تاریخی- بویژه اسناد تاریخی دوران خود پهلوی ها- به اثبات این می‌‌کوشد که: «پرچم شیر‌و‌‌خورشید» تا پایان نظام شاهنشاهی در ایران، همواره «پرچم دولتی» و «پرچم نظام سلطنت» بوده و از انقلاب مشروطیت به اینسو، پرچم سه رنگ دیگری به‌ نام «بیرق ملی»‌-«پرچم ملی» به‌ میدان آمده است که ...
31.12.2022 - 09:29
جمهوری آذربایجان اولین سفیر خود در اسرائیل را معرفی کرده و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته است کشورش برای روابط با اسرائیل «اهمیت ویژه‌ای» قائل است.
31.12.2022 - 09:27
علی مصلح
یک سال پیش در چنین ایامی، سوژه اصلی رسانه‌ها درباره سینمای ایران، ترکیب فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فجر بود و نگرانی از سانسور و سخت‌گیری مسئولان فرهنگی دولت ابراهیم رئیسی آشکار شده بود. در سازمان سینمایی وزارت ارشاد حتی مجوزهای دولت قبل به رسمیت شناخته نمی‌شد. اما کمتر کسی فکر می‌کرد مجموعه تحولات در ایران به سمتی پیش برود که درست یک سال بعد، هشدار درباره تعطیلی سینما و بیکاری سینماگران حتی به ادبیات مسئولان راه یابد.
31.12.2022 - 08:59
حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد، گلشیفته فراهانی، علی کریمی، عمار ملکی و زر میرابراهیمی در پست‌های جداگانه با محتوای مشترک همزمان در حساب‌های خود نوشته‌اند که سال گذشته سال «شکوه همبستگی ایرانیان با هر باور و زبان و گرایش» بوده است و با همبستگی و سازماندهی سال میلادی پیش‌رو سال «تحقق آزادی و عدالت در ایران» خواهد بود.
31.12.2022 - 07:53
محسن کردی
در سوی مقابل ما آخوند قرار دارد. این انسان که از نوجوانی مورد سوء استفاده قرار گرفته و از کودکی این پرده ها را دیده و در دوره طلبگی این مفاهیم در ناخودآگاه او عمیق شده تبدیل به رئیسی و غفاری و خلخالی و خامنه ای میشود. برای کسانی که بشارت دهنده مفاهیم موجود در این پرده نقاشی وحشتناک هستند، آدم کشی و با وانت از روی مردمان رد شدن کار راحتی است و زشتی در آن نمی بینند. 
31.12.2022 - 07:52
ابوالفضل محققی

باتمام طولانی بودن شب! سرانجام سحر پیچیده در حریری از نقره وطلا  خرامان از راه می رسد . با کودکی درآغوش خویش . کودک در خواب است. زمین نیم چرخی خواهد زد .کودک چشم بر جهان خواهد گشود.برآغازسال نو میلادی لبخند خواهد زد. سال نو در صمیمیت ،خلوص وشادی و رویای کودکان متولد خواهد شد.
30.12.2022 - 23:05
مریم اکبری منفرد
از دهم دی ۱۳۸۸ تا دهم دی ۱٤۰۱ سیزده سال یعنی چهارهزار و هفتصد و چهل و پنج روز است که زندانی هستم! به خانواده های داغدار می گویم دستانشان را از راه دور می گیرم و شانه به شانه شان برای دادخواهی استوارتر از قبل می ایستم .....
30.12.2022 - 21:35
محمد حسین یحیایی
آنچه مسلم است روح فدائیان اسلام و اخوان المسلمین در کالبد این رژیم دمیده شده است، خامنه ای ارادت خاصی به نواب دارد، نوشته های « قطب » را به فارسی ترجمه کرده، در آرزوی برپایی تمدن اسلامی است...
30.12.2022 - 20:02
ابوالفضل محققی
 انقلاب ازراه رسید.نیروی عظیم جمع شده ازطیف های وسیع مردم که دل در گرو جامعه ای خیالی که خمینی وعده آن داده بود پیروز مندان میدان بودند. نیروئی که بقول بازرگان مانند سیل روان شده بود .
سیلی بنان کن رها شده از اعماق جامعه. با ترکیبی گوناگون در حمایت از خمینی.نیروئی که از همان روز نخست توسط نمایندگان خمینی تقسیم کار شده بودند.
30.12.2022 - 19:12
احکام صادرشده در بی‌دادگاه‌های نظام ولایی باید بی‌درنگ لغو و هزاران زن و مرد آزاده که به دست گزمگان نظام به گروگان و اسارت گرفته شده‌اند باید بدون وقفه آزاد شوند. این آمران و عاملان سرکوب سبعانهٔ مردم‌اند که باید در دادگاهی مردمی و عادل به محاکمه کشانده شوند!
30.12.2022 - 19:05
از بازداشت نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاری که گزارش‌های مهسا امینی را از بیمارستان کسری در تهران منتشر کرد، صد روز گذشت. بازداشت خانم حامدی در حالی ادامه دارد که با وجود گذشت ده روز از پایان قرار بازداشت او، هیچ قرار جدیدی برای او صادر نشده است.
30.12.2022 - 11:34
مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و سرشناس‌ترین روحانی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، در خطبه های امروز نماز جمعه زاهدان گفت که قانون اساسی ضعف‌های اساسی دارد اما با همین ضعف ها هم به آن عمل نشده است.
30.12.2022 - 10:00
محمد سهیمی
 فساد ساختاری شده در کشور آنقدر عمیق و گسترده است که حتی خود حاکمیت نیز مجبور به قبول آن شده. ظاهرا با آن مبارزه هم میشود، اگرچه "دانه درشت ها" و "خودی ها" هنوز حاشیه امن دارند. بعنوان مثال، چطور ممکن است معاون محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران از فساد ۲۰،۰۰۰ میلیارد تومانی معاون خود خبر نداشته؟ چگونه است که برادران لاریجانی که همه آنها متهم به فساد هستند، هیچکدام حتی به دادگستری هم احضار نشده ا‌ند؛ دستگیری و محاکمه آنها پیشکش.
30.12.2022 - 09:39
علیرضا نوری‌زاده
چشم‌انداز نیل همیشه زیبا است. در جهان عرب و شرق میانه، روشه بیروت و منظر نیل برای من عزیزترین مناظرند. روشه را آخرین بار در سال ۱۹۹۱ دیدم؛ در سفری پردلهره و سه‌روزه در پناه ولید جنبلاط، دوست کهن. حزب‌الله دنبالم بود و از فرودگاه تا شهر هم در اختیارش. حتی در خونین‌ترین فصل زندگی النانی‌ها (محاصره اردوگاه فلسطینی تل الزعتر به دست ارتش سوریه و بمباران روز و شب) دیدار از بیروت ممکن بود. همه طرف‌های درگیر اصولی را رعایت می‌کردند. اما بعد از تولد حزب‌الله، نوزاد حرامزاده ولایت فقیه، ما را به شهر نور و
30.12.2022 - 09:15
آزاده سپهری
شاید بتوان گفت که اساسی ترین فرق بین تفکر دیکتاتورطلب و تفکر دمکراتیک در نگاه به خود و نگاه به جامعه نهفته است. تفکر دمکراتیک بین مردم و حاکمیت تفاوتی قائل نمیشود، حاکمیت را تافته ای جدا بافته از مردم نمی بیند، به مردم و خرد جمعی آنان اعتماد دارد، از حرکت جامعه وحشت ندارد، و برای اصلاح خود بطور روزانه به آرای مردم رجوع میکند و از آن می آموزد و بهره می گیرد.
30.12.2022 - 08:40
در تظاهرات امروز در شهر زاهدان پلاکاردهای مختلف در محکوم کردن خشونت و اعدام در دست معترضان دیده شد.

«سر خم قدغن، ماتم قدغن» و «در ایران ما از عدالت پرسیدن مثل سرب داغ است» و «طناب دار جلاد بر گردن دماوند اثر ندارد»
30.12.2022 - 02:53
محسن کردی
«چشمهای برادر بزرگ» برای امنیت جامعه ضروری است!
29.12.2022 - 21:59
در بخشی از این گزارش که شب گذشته از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، با نشان دادن پست‌های محو اینستاگرامی علی دایی گفته شد: «پافشاری یک سلبریتی بر مواضع خود نه برای کشف حقیقت بلکه همراهی با یک جریان بزرگتر است که نه از تهران که از پایتخت کشورهای غربی نشات می گیرد.»
29.12.2022 - 21:55
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۱، دو تن از عوامل اعدام و شکنجه گران، افرادی که در صدور و اجرای حکم اعدام زندانیان در زندان گوهردشت (رجایی شهر) نقش تعیین کننده ای دارند، رضا غلام پور سیگارودی معاون قضایی و رئیس اجرای احکام و کولیوند می باشند.
29.12.2022 - 21:52
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۱، خانم صدیقه مالکی فرد، همسر زندانی سیاسی معلم آزاده هاشم خواستار، از ضرب و شتم شدید معلم آزاده، شکستن دست و پا و انتقال آقای هاشم خواستار به سلول انفرادی در زندان وکیل آباد مشهد خبر داد.
29.12.2022 - 20:53
تصاویر ویدئویی از سراسر ایران نشان میدهد که امروز ۸ دیماه، همزمان با مراسم چهلم تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات ایران، معترضان وعزاداران، شعارهای ضد حکومتی سر داده‌اند که با برخورد خشن نیروهای پلیس و پرتاب گاز اشک آور رو برو شده است.
29.12.2022 - 20:36
ویژه ایران گلوبال
از گروگانگیری اسطوره فوتبال علی دایی، ترانه از فرش قرمز کن تا ۲۰۹  و تپه های سرخ اوین و سلبریتی ها درانقلاب ژینا     - از ماهی لغزنده « دلار»، کمپین خارج کردن پول از بانک ها، افت همه جانبه اقتصادی تا ناکارآمدی رو به فرسایش رژیم          - از عربده کشی ها و ایجاد ارعاب رژیم و تجاوز در زنداین تا دستآوردهای سه ماهه انقلاب ژینا و نه مردم به تمامت رژیم           - از «قدرت خیابان» تا ضرورت تعمیق انقلاب، قشر خاکستری، از جنبش ملی بمنزله مهر و مدارا و تفاهم تا نیازبه ائتلاف و اتحاد - کشاکش انقلاب ژینا،
29.12.2022 - 19:02
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنجشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۱، غزاله قاسمی کجانی غزاله قاسمی متولد سال ۷۵، ۲۶ ساله و لیسانس زیست شناسی بود. او در یک کلینیک حیوانات کار می کرد. او توسط ماموران حکومتی کشته شد.
29.12.2022 - 16:47
چهارشنبه شب به من خبر دادند که صبح چهارشنبه ماموران زندان آقای خواستار و دکتر جعفری را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و به خاطر این که این خبر به بیرون نرود آنها را ممنوع الملاقات کرده اند و بقیه افراد بند ۶/۱ هم شدیداً تحت کنترل هستند که خبر به بیرون نشت نکند. تا صبح نتوانستم بخوابم صبح پنجشنبه زنگ زدم زندان وکیل آباد علت را پرسیدم گفتند مشکلی نیست خط های تلفن شلوغ بوده نتوانسته اند
29.12.2022 - 13:37
تلاش ایرانیان کپنهاک برای گرفتن امضا از شهروندان دانمارکی جهت بسته شدن لانه فساد ج.ا.
۵۰۰۰۰ امضا را باید در کوتاه ترین زمان جمع آوری کنیم‌، و این کار را همه با هم باید انجام دهیم اگر دلهایمان واقعا نگران سرنوشت ایران و ایرانی است
29.12.2022 - 13:33
بهنام چنگائی
دیگر نباید کوتاه آمد. کشتار 512 معترض که 69 تن از آنان کودک بودند. اعدام 565 قربانی بساط رژیم گرسنگی و مرگ، و بازداشت بیش از 24200 نفر که بسیارانی از آنان دختران نوجوانی هستند که اسیر شده و در سیاهچال های خامنه ای و توسط مزدوران دین دولتی بارهای بار آنانرا سرکوب و تجاوزکرده
29.12.2022 - 12:24
نسرین جوادی
با تب و لرز بسیار شدید و در حالی که احساس می کردم دارم بیهوش می شوم به دفتر بند رفتم ..... با آمبولانسی که انگاربه قتلگاه می رود به بیمارستان برده شدم ..... سرم از رگم جدا شده بود و به تدریج خون روی دست هایم می ریخت! ..... با مرخصی درمانیم موافقت نشد! انگار باید می مردم تا به من مرخصی درمانی می دادند! .....
29.12.2022 - 12:14
اژدر بهنام
فایل‌های صوتی دادگاه حمید نوری، با استفاده از کانال یوتیوب "دیده‌بان ایران، بنیاد ایران تریبونال" )Iran Watch) تهیه و یکجا، در سایت "آرشیو اسناد اپوزیسیون ایران" در دسترس همگان قرار گرفت.
در این فایل‌ها تا حد ممکن، تبلیغات، سکوت‌ها و زواید آن حذف شده‌اند.
29.12.2022 - 10:59
کتابی از جنایت های دهه ۶۰ و تابستان ۱۳٦۷ در زندانهای جمهوری اسلامی روایت سهیل حق بیان دختر دە سالەای، کە خاطراتش را از سرگذشت پدر مبارز و انقلابی اش " غلام حق بیان "
بازگو کردە و بە مدت ۲٠ سال تلاش آن را گرد آور کردەاست.
29.12.2022 - 07:39
در حالی‌ که فعالان محیط‌ زیست با به راه‌ انداختن کارزاری، از رئیس دولت سیزدهم درخواست کرده‌اند آبگیری سد چم‌شیر (روی رودخانه زهره، در استان کهگیلویه و بویراحمد) را تا رفع کامل ابهام‌های زمین‌شناسی و زیست‌ محیطی به تعویق بیندازند، مسئولان اجرایی این سد از آمادگی برای آبگیری آن در اواسط دی‌‌ماه خبر دادند.